Perenner

 


Jag satt och klurade på vad mitt nästa blogginlägg skulle handla om och kom på att jag kan ju berätta för er vilka mina tre favorit perenner är just nu. Jag skriver just nu eftersom det kan så klart ändra sig. Ni vet ju att jag helt plötsligen bara blir så där blixtförälskad ibland och då kan så klart nedanstående lista ändra på sig.



-Trädgårdsnejlikerot (Geum)

Jag upptäckte denna underbara växt för två år sedan om jag minns rätt. Den har så klart funnits i många år tidigare men det var då av någon anledning som jag helt plötsligen fick upp ögonen för den.

Den finns med olika blom färger beroende på sort .Aprikosfärgad, varmröda, Orange, gula eller rosa blommor som är fyllda eller halvfyllda och de blommar under större delen av sommaren. Växtsättet är tuvbildande och har ett lite busigt växtsätt. 

De trivs i de flesta lägen från sol till halvskugga. De vill gärna ha en jord som är mullrik och fuktighets hållande jord. Står de i för mycket sol så upplever jag att de behöver vattnas oftare eftersom de då sloknar snabbare än andra växter så jag rekommenderar halvskugga i första hand.

Humlor och bin uppskattar Trädgårdsnejlikan  vilket även jag gör. Jag försöker tänka att de växter jag köper ska just uppskattas av insekter men så klart även andra djur som fåglar mfl. Mitt mission i min trädgård är att få alla att trivas här oavsett antal ben eller med eller utan vingar. Utan djur i trädgården så kommer trädgården att dö ut. Så enkelt är det. 

Trädgårdsnejlikeroten är lämplig som marktäckare eller att planteras i grupp. Jag har två olika sorter och jag har satt dem bredvid varandra vilket har skapat en skön effekt. Jag har köpt på mig ett par till sorter till men de står i krukor än så länge. Jag tänker att jag sätter ned dem i rabatten framåt hösten och då bredvid de andra.. När sedan våren kommer så beskär jag ned dem till marknivå och så börjar de om på nytt igen.

Jag läste någonstans att dess svenska namn har de fått på grund av att rötterna oftast doftar kryddnejlika. Det är inget som jag har känt men så har jag inte heller något vidare luktsinne kvar. Sägs även att  man kan äta både blad och rötterna men det vet jag inte om det stämmer.






-Pion (Paeonia)

Jag fullkomligt älskar Pioner. Jag skulle kunna ha hur många som helst i trädgården. Knopparna, blommorna, bladen... Ja jag älskar dem fullt ut!

Jag funderar till och med om jag ska sätta Pioner i en pallkrage bakom garaget för att få plats med flera för att kunna ta in i vas utan att tömma rabatterna på dem. Vill så klart ha dem både utomhus och inomhus. 

Det finns tre kategorier av Pioner. Buskpion (även kallad för trädpion),örtartade pioner och så hybrider.

Buskpionen (även kallad trädpion) kommer från kina och har en stam och fäller sina blad. Jag köpte en för ett antal år sedan och i år blommade den för första gången. Ni förstår min lycka?! Ni ser bilder på den här ovan ;)

Luktpionen ( varför heter den luktpion och inte doftpion…?) och Dillpionen tillhör kategorin örtartade pionen. Luktpioner har jag flera av men jag har faktiskt ingen Dillpion. Hm, varför har jag inte det mån tro? Får nog göra något åt detta 

Sedan har vi hybriderna kvar och det är de andra. De som har korsats mellan olika vilda arter som ex bergspion och luktpioner.

Pioner kan man plantera nästan året om men den bästa tiden är på Hösten. Ge den rejält med vatten vid planteringen. 

Det säga att man inte ska  flytta på pioner, att de i så fall blom strejkar men det är inget som jag har upplevt. Våra har flyttats hej vilt och ändå blommat.

Pioner behöver planteras i en mullrik, lerhaltig och väldränerad jord och så att den får stå i några timmars sol men annars kan den stå i ett skuggigare läge.






-Aklejruta (Thalictrum aquilegiifolium)

Det här är en perenn som kan få en stjälk på upp emot en meter. Jag sprang på den av en slump eller rättare sagt den föll mot mig när vi var i blomsteraffären. Den var för hög för sin egna kruka så den kunde inte stå upprätt.

Bladen sitter glest på stjälken och påminner om Aklejans blad. Den trivs bäst i fuktig jord och i halvskuggigt läge men den är tålig och klarar perioder av torka. Det är tämligen en lättodlad perenn som klarar det mesta i väder väg. Sådana gillar vi eller hur?

Vi har två olika sorter och de är planterade i den upphöjda rabatten där vi har vår utomhus säng. När jag står bredvid dem så har jag deras svävade blomstänglar i ansiktshöjd och jag kan studera dem noga. Blommorna ser ut som små stjärnblommor eller de där garnbollarna som man gjorde när man var liten med hjälp av två runda kartongbitar- Kommer ni ihåg?

Jag gillar att de är höga och och hur de fyller ut rabatten på höjden utan att det blir för kompakt. Om ni förstår vad jag menar.

 Ännu en positiv sak är att även denna växt drar till sig  Fjärilar och bin!

Har ni några favorit perenner? Berätta gärna så kanske jag får ännu fler att älska :)


Ha det bäst!

Kommentarer