Sammanfattning av året 2018



Snart är 2018 slut. ett år som det inte har hänt så mycket, just i trädgården men i livets självt. Det har inte minst märkts här på bloggen. Inte alls lika många inlägg som tidigare år..
Jag har varit tvungen att prioritera rätt så jag skulle orka med och då fick trädgården klara sig själv, lite mer än vanligt.


 

Januari började med en doft av Vår men tji fick jag. I slutet av månaden slog snön till. Precis som det bör den årstiden  men lika snabbt som den kom så försvann den. Ett tag i alla fall..


Februari. Snön kom tillbaka och med den så dök Domherrarna upp. Så vackert röda mot den vita snön.
På jobbet fick jag nya uppgifter. Jobbmängden ökade rejält. Strukturen som jag behöver försvann, likaså min chef.. Nya chefer kom och inte nog med det, så drabbades vi av maginfluensan, urk :(
Finns det ett samband med oss trädgårdsmänniskor att vi även har djur? Det kändes så när jag kikade på diverse sidor så jag gjorde en liten undersökning.
Ni var 26 st som svarade och 38.5% av dessa 26 st  har katt, precis som jag :)




 

Mars fortsatte med ett tjock vitt täcke av snö. Det hindrade inte oss att sitta ute och grilla. Fällar och filtar togs fram och vi satt ute länge. En kväll/natt som jag kommer minnas länge.


I mitten av Mars fann jag snödropparna som hade kommit upp under Lagerhäggen. 


                          

Snön började försvinna för att sedan komma tillbaka lagom till Påsk.


                      

            April och dags för den årliga Vårningen. Snön försvann precis innan. Vilken tur! Ni kan läsa mer om Vårningen HÄR


9 April och 20 grader varmt :)


I slutet av April flyttade sonen hemifrån. Många vändor till det blågula varuhuset. Många möbler som skulle monteras. Många "oj det måste du ju ha"-vändor
Han hade sparat och köpt en hel del innan men det behövdes så klart fyllas på. 

                  

Maj, helt plötsligen så blommade allt och jag hade som vanligt svårt för att plocka in blommor. De är ju så vackra där de står.
Sommarfest med gamla kollegor blev av även i år. Riktigt kul att ses ! Dottern hade fest och vi föräldrar blev förvisade ut ur vårt hem..
Min kärlek för Lönnar blommade upp och jag införskaffade mig en som jag satte i en kruka vid dammen. Så läcker!

                       

Juni och den hemska värmen slog till. Puh, jag är inte gjord för den.Satt oftast i skuggan eller vid poolen. Obs! Vid inte i. Jag är ju en riktig badkruka

                      

I Juni tog dotterns pojkvän studenten så vi blev inbjudna till Skåne. Första gången som vi träffade hans familj. Pirrigt men oj så trevligt det var! Det kändes som vi hade känt varandra i evigheter. Härligt gäng.
Innan vi åkte hem blev det ett besök på Åbergs trädgård. Ni kan läsa mer om det HÄR


Juli och överallt över vårt avlånga land öppnade trädgårdsentusiaster upp sina trädgårdar. Jag hade en tanke om att göra det också men orken fanns inte riktigt där.
Däremot så åkte vi runt och besökte några trädgårdar som inte låg allt för långt i från oss. Ni kan läsa mer om det HÄR

             

Trots värme och torka så fann vi kraft att göra en ny rabatt. Var faktiskt U:s ide, inte min.

"Våra" Igelkottar kom tillbaka även i år och det blev ännu ett år med söta små ungar som vi tog hand om så gott vi kunde i värmen.

                         

Augusti och värmen fortsatte att plåga oss, mig. Trädgården torkade upp. Bevattnings förbud var det på olika håll i landet. I sydeuropa drabbades de av + 50 grader.

Jag fick förfrågan att fota ett bröllop. Något jag aldrig tidigare hade gjort. En händelse som bara sker en gång som de ville att jag skulle förverkliga. Jag var tveksam men det övertygade mig om att deras enda krav var att i alla fall en bild skulle bli ok. Så jag hoppade på det ...


... och det blev ett gäng kort som blev helt ok. Kul!

  

September kom med fortsatta sköna dagar. Loppis rundor och småpyssel i trädgården, cet var det som lediga stunder fyllldes med.

  

Oktober, den 15:e närmare bestämt så var det fortfarande varmt. En runda till Öland utan jacka.Nu börjar bladen i trädgården ge med sig


 

November. Vi fortsätter att rensa. Flyttar ut skåpen som vi hade i tvättstugan, ut till förrådet. Äntligen kommer handtagen på dem upp. Allt sorteras och läggs på sin plats. Till och med skruvarna.. 
Tanken är att det ska bli ett rum här, med glasdörrar ut mot poolen. Ett sommarrum. KAnske kan ha mina frösådder här ute. Det vore ju toppen :)




Växterna i våra krukor står fortfarande ute.




Den årliga höstningen blev en aningens senare än vanligt. Ni kan läsa mer om den HÄR



November gick över till December och jag hängde inte alls med.
Helt plötsligen fick jag veta att jag var tvungen att flytta på mig på jobbet. Jag hade mina aningar men jag trodde inte att det skulle ske så snart. Chocken blev total och det är väl först nu som jag på riktigt har fattat att jag börjar året med att börja jobba på ett nytt ställe. Julen blev inte så som den brukar men men .. Nu väntar ett nytt år och nya möjligheter.

Om ni har orkat läsa ända hit så borde ni få en medalj !
Från att knappt bloggat till att skriva ihop året i ett enda inlägg. S
tackars er
:)
Tack för att ni har följt mig under året som har gått. Vi synes nästa år !

🎔

Kommentarer