Tjusby trädgård,Borgholm

"Naturträdgård på cirka 15 000 som ständigt är i förvandling.
Vandra ner från parkeringen ner mot vattenlandskapet inbäddat i lövskogen med ett rikt fågelliv. Stanna till vid en av broarna eller öarna för att beskåda vattenlivet. Vandra vidare till stenträdgården med kalkstensanläggningar, växter samt dammar som smälter in i den öländska naturträdgården"
Natur trädgård i den storleken blev jag nyfiken på. Vi satte oss i bilen och åkte över på Ölands östra sida.
I de här trakterna hade vi inget minne om att vi tidigare har varit men helt plötsligen var vi framme.


Vid parkeringen möttes vid av röd gräsmatta. Torkan har tagit ut sin rätt, även här.Snart såg vi en skylt där det stod stenträdgård och vattenträdgård  (stod det så...?). Vi började med den gröna lummiga området som till stor del bestod av en damm.

 Här måste det vara skönt att sitta varma dagar. Jag undrar om de som bor här gör det. Tar sin kaffe mugg och sätter sig här i skuggan?

Vi gick över ett par broar och sedan på spångar och kom fram  till stenträdgården. Här var det rabatter som var upphöja och kantade med Ölands sten.







En damm delade av trädgården och på andra sidan var det flera rabatter. Många växter kände jag igen men det här gräset har jag inte aning om vad det heter. Det skapade ett ha-behov när jag rörde vid det. Jag var inte beredd på att det skulle vara så mjukt! Någon här som kan ha en aning om dess namn?




Vinden var kall och det var skönt att sätta sig i bilen efter att gått runt i trädgården en stund.Nästa trädgårds besök som vi jag hade planerat in låg i Borgholm.

På vägen dit sammanfattade vi trädgården i Tjusby med att vi konstaterade att vi kan aldrig ha sådan trädgård eftersom vi inte har den underbara miljön med träden och dammen som de har runt knuten.

Jag tar med mig deras gräs (vad det nu heter) samt deras ölands sten kantade rabatter. Vi har redan en sådan rabatt men jag vill få till den lite mer karg.. 

Trädgården i Borgholm var inte stor men den hade allt och då menar jag verkligen ALLT .Ni får läsa om den trädgården i nästa blogg inlägg. Fram till dess...

Ha  det bäst!

♥️


Kommentarer