Min favorit - Blommig Fredag

Hur kan man välja? Jag kan inte det i alla fall.

Favorit, ögonsten,älskling, tippad vinnare... vad är vad och när är vad och då ur ett trädgårdsperspektiv.


Julros.. min favorit blomma ? Jo men det var det för ett par veckor sedan , när de blommade :)


Pion. min doft favorit ....


.. eller de underbara Syrenerna ?Jag kan inte välja och jag behöver inte välja eller behöver jag det?
Platsen i trädgården minskar sakta men säkert. Vi gräver upp, bort gräset och ersätter med rabatter och grus. Möjligheterna att förändrar ändras och nu kommer jag på mig själv att jag planerar mer INNAN jag köper en planta/växt/träd, vart den skall planteras. Hur den kommer passa in och så vidare.
Det låter väl smart men om jag hade hört mig säga det för si så där ..8-10 år sedan så hade jag tyckt att det lät...tråkigt? Då , för tio år sedan spontan köpte jag det som jag föll för, just där,för stunden. Inga planer där inte. Doftade det gott eller färgen tilltalade mig så fick det följa med hem.
När jag kom hem så åkte den ned där det fanns plats. Sedan undrade jag varför min, just så favorit planta inte blev så bra när den kom hem...


Nu, ett antal år senare så inser jag att vi har flyttat runt på de flesta plantorna . De har hamnat i andra rabatter och har andra grannar. Grannar som framhäver sina egenskaper och helt plötsligt så har de blivit mina favissar igen. Inte alla men de har fått åka till andra trädgårdar eller till komposten :)

 

Man skulle kanske tro att pool däcket skulle vara min favorit plats i trädgården men det är det inte. Inte ens när det är högsommarvärme.

Nä. min favorit plats i trädgården är...


Solsidan eller...


..Pussenästet...? Så svårt att välja :)

Min favorit vy däremot är självklar...


..Kärleksstigen . När Pionerna hänger tunga över gången... Eller...?

Jag ger upp! Jag kan inte välja.
Vill ni se om det är någon som är mer säker över sin favorit så kan ni kika in...



Ha det bäst!








Kommentarer

  1. Många favoriter är säkert tillåtet. Då blir man ju mycket rikare än om man bara har en. Gillar verkligen er trädgårdsgång, den tillför så mycket.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA det är svårt att välja och jag håller med dig om att vår trädgårdsgång tillför trädgården en hel del. Efter att vi gjorde den så gjorde vi två till :)

      Radera
  2. Så många fina namn du har på rummen också! Pussenästet t ex.ser väldigt mysigt ut. Håller med om att det är själva trädgården som är favorit.
    ha det gott/
    Luna

    SvaraRadera
  3. Kärleksstigen! Wow!

    Trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. Härliga favoriter hos dig. Kärleksstigen ser fantastisk ut.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Precis så är det! Det ändrar sig hela tiden beroende på hur tankarna går. Men det som är så himla bra är ju just att vi inte behöver välja ju. Jag har olika favoriter hela tiden :)

    Och inte är det nåt fel på kärlekens stig heller!

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Jo,inte är det lätt att välja, du är begåvad med så mycket fint.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  7. Många sköna ställen hos dig! Visst är det förunderligt hur en tråkväxt åter kan bli favoirt på rätt ställe med andra grannar.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Vakker serie av favoritter.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  9. Känner igen mig i mycket av det du skriver. Numera köps nästan bara sådant som är planerat. Vackra favoriter du visar.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Jag väljer pussenästet och kärleksstigen om inte annat för namnens skull. Fast jag kan inte välja favoriter bland mina egna växter :) Båda platserna lockar både blicken och fötterna dit.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.