Vattenbaren är öppen!



Här har det regnat  i minst tre dagar i streck. I går när jag tömde vattenmätaren så var det 25mm som hade fallit från ovan.

Trädgården har tacksamt tagit emot det och jag är glad att ha sluppit gå runt och vattna det nysådda gräset och  nyplanterade växterna men nu får det gärna vända. Nu vill jag ha sooool .



Tulpanerna i rabatten vid garageuppfarten har slagit ut men inne i trädgården så ser de ut så här. Stora svulstiga knoppar som kommer slå ut så fort solen och värmen kommer.

Jag ser fram emot till de öppnar sig och när övriga perenner kommer upp.
Förra året så var blomningen i Blomsterön si så där. Det blev inte den blomsterprakt som vi önskade så i höstas planterade jag nya lökar och perenner. 
Jag tryckte ned dem där det fanns plats så vi får väl se hur den taktiken faller ut. Spännande :)


I ena kanten av rabatten finns detta fat, mitt bland Tulpanerna . Det är vatten baren till våra insekter som besöker oss i trädgården En mycket uppskattad installation kan jag berätta. Allra helst när det är varmt och svårt för dem att hitta vatten.

Stenarna ligger där för att de ska kunna landa och dricka utan att bli allt för blöta. Har ni en vatten bar till insekterna i er trädgård/balkong? Om inte så tycker jag att ni ska skaffa det.

Det är inte svårt att fixa till. Det behövs ett fat med lite stenar och vatten där i. Ställ det i halvskugga i närheten av lite växter så har ni gjort en fin insats till våra insekter.

Ha det bäst!









Kommentarer

  1. Bra tips för vattenbar där :) Jag ska hämta ett antal träd och buskar så jag hoppas det kommer regn i veckan. Det är enklare att platnera då.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.