Växtbelysning




Jag vet inte hur många gånger (läs år) som jag har "beklagat" mig över att jag inte har haft någon plats för mina frösådder.  Hur man nu inte kan inte ha någon plats för fröodling när man bor i ett en och halv plans hus, har förråd, växthus, inglasad altan..?
Ja det kan man fråga sig men det har inte funnits någon naturlig plats där de har kunnat stå utan att vara i vägen och utan att bli bortglömda  men nu, nu har vi utrymme på ovanvåningen som vi kan utnyttja på ett annat sätt än innan när barnen bodde hemma.

I sonens gamla rum har vi ställt in dotterns gamla skrivbord. Ovanför det hänger nu en skiva som vi hittade i garaget som låg där övergiven från ett tidigare projekt (återanvändning är min melodi).


Fyra hål borrades i skivan för upphängnings anordningen och två krokar skruvades fast i taket.
På undersidan av skivan satte vi fast växtbelysningen. Jag hade sedan tidigare en LED ramp men tyckte inte att det riktigt räckte till för det antal växter som jag vill driva upp så jag köpte till en förlängning. De finns att köpa lite här  och var men jag skickade efter min från odla.nu. och är av märket Nelson garden
Om ni går in på följande länk så kommer ni direkt till deras sortiment av bland annat växtbelysningen. Klicka HÄR


Den 4:e Januari sådde jag dessa röda Paprikor och den 12:e så tyckte de att det var det dags för dem att bryta jordens yta.
Just nu har de denna yta alldeles för sig själva men det kommer förändras inom kort. Idag ska jag nämligen peta ned fler frön. Det bli sådd av Grön paprika, Chili och en och annan tomat. När jag väl har börjat så brukar det vara svårt få stopp på mig.


Det känns som att 2020 kommer bli ett bra odlings år. Känner ni detsamma?

Ha det bäst!

🎔

Kommentarer