Skammelstorp

"Trädgården är en ”Work in Progress” trädgård på ca. 5000 kvm. En svensk/dansk Cottage Garden där varje månad och årstid har sina favorit-höjdpunkter.
Ligger i odlingslandskap strax norr om Kalmar.
Mycket lökväxter, rosor, perenner och woodland"



5000 kvm stor tomt! Lyllos dom. Jag kände på mig att det här kunde vara något som vi bara måste se så att åka hem utan att åka hit fanns inte, men vi höll på att inte hitta dit..


Vi ställde in gps till Skammelstorp och vi hamnade helt knas men till slut kom vi fram och när vi klev ut så tog vinden tag i oss ordentligt.
 Runt den här trädgården fanns det öppna fält där vinden kunde leka precis som den ville och det gjorde den :)

När vi kom in på gårdsplanen så fick vi se Avenbokshäckar planterade vid huset. Vi gick mot öppningen i häcken och när vi kom in där så var det så mycket lugnare. Avenboken fullgjorde sitt uppdrag som vindskydd ,väldigt bra.


Den här trädgården är uppbyggd i olika rum Här finns det tak, väggar och golv i olika material. De har tagit tillvara på trädgårdens grund förutsättningar. De har använt sig av de stora träden, fälten, murarna som har funnits där länge .

Det finns bland annat ett skogsparti som de hade klippt gräsgångar till och de ledde oss in i den sköna skuggan.Här har man gjort upphöjda rabatter med bland annat  kanter gjorda av ved klampar och i dessa var det upp borrade hål. Snacka om lyxigt insektshotell :)




I den här trädgården finns det sittplatser där man kan sätta sig ned och njuta i alla väder sträck. Jag älskade enkelheten med de två stolarna vid Majs fältet. Där hade jag mer än gärna velat sitta med en go öl och bara njutit av utsikten.







En stor härlig trädgård  trädgård med sittplatser, gångar, rabatter, häckar... en trädgård som gav mig en känsla av lugn. Precis den känslan som jag vill känna i min egna trädgård. Vilket jag också gör :)

Det här blev ett perfekt avslut på vår Tusen trädgårds runda för detta året. Vi åkte hem med alla intryck och så satte vi spaden i gjorden här hemma och fixade till en ny rabatt :)


Tack alla för att ni öppnade upp era trädgårdar och på så vis fyllde på våra inspirations konton.

Ha det bäst!
🎔

Kommentarer