Böcker, September 2023

 




Titel: Minnesförlusten (Ljudbok)

Författare: Anna Fredriksson

Uppläsare: Hedvig Lagerqvist

En kvinna vaknar upp på sjukhus utan ett enda minne. En ID-handling visar att hon heter Klara och är 37 år, men ingenting förklarar varför hon har hittats skadad och livlös ute till havs. Tillsammans med psykologen Tim försöker hon nå fram till sanningen om sig själv, men ju mer hon får reda på, desto mer inser hon att någon är ute efter henne. ”Minnesförlusten” är en psykologisk thriller om identitet och livsval, tillit och komplicerad kärlek.


Betyg: 3,5/5  Uppläsare: 3




Titel: Det slutna rummet (ljudbok)

Författare: Marie Jungstedt

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

När högsäsongen på Gotland står för dörren hittas en kvinna mördad i Lummelundagrottan. Kvällen före hade hon deltagit i en mörker tur i grottan. Hur kunde mördaren slå till under turen? Kommissarie Knutas leder utredningen och fallet visar sig ha kopplingar till ett grott mysterium i Norrland många år tidigare. Den höggravida Karin ger sig dit på eget bevåg och hamnar mitt i ett livsfarligt drama.

Betyg: 3/5       Uppläsare:3/5




Titel: Syndare ibland oss (ljudbok)

Författare: Sofia Ruthbäck Eriksson

Uppläsare: Fredde Granberg

Det här första delen i serien Morden i Glasviken. Det är en fiktiv ort mellan Luleå och Piteå och vi får följa dess invånare.

Jag tyckte att denna mys deckare var lite för mycket mys. Alldeles för "lugn" I min smak. Fredde Granbergs röst gjorde ändå att jag höll mig kvar men ska erkänna att jag ibland svävade iväg i andra tankar medan jag lyssnade på den.

Betyg: 3 Uppläsare:5


Den här månaden blev det för mig, tre välkända författare. Eller Sofia Ruthbäck Eriksson är trots allt nyfunnen. Jag har faktiskt bara lyssnat på hennes serie Arvidsträsk innan och den var verkligen magisk.

Det är kul att upptäcka andra men oftast är det lättast att ta de böckerna som är skrivna av författare som man känner till innan, eller hur? Eller ni är kanske  tvärtemot?

Min första bok som jag ska lyssna på nu i Oktober är i alla fall skriven av en för mig helt okänd författare. Hon är dessutom journalist och det är en fiktion som hon skriver utan hon beskriver hur verkligheten ser ut bakom vissa dörrar.. Låter det intressant? ;)


Ha det bäst!

Kommentarer