Semester del 3

Här kommer sista delen från vår resa upp i norr.

Efter ett par dagar utanför Hudiksvall så begav vi oss än längre upp i landet.
Målet var en liten ort en bit norr om Sveg till min bror och hans familjs stuga som ligger precis vid Ljusnan.

VI hade ett par timmars färd framför oss och vi passerade bland annat där den stora skogsbranden härjade 2018. Skogen/naturen är fortfarande märkt av den och det var en konstig känsla att åka där igenom. Tanken på hur det var där och då när det hände.. Alla djuren... Usch..

Jag skakade av mig känslan  och fokuserade på det väntande Café besöket i Sveg som min bror och hans fru har berättat om. Ett café som vi tydligen bara måste besöka. Å det är jag så tacksam för att vi var tvungna till att göra :)

Utsidan av Café Cineast var allt annat än inspirerande. En vit tråkig tegelbyggnad som såg allmänt "trött ut" men ack vad den utsidan lurade oss. Insidan var så mycket häftigare och fikat var så gott. Väl värt ett besök. Synd att Sveg ligger så långt bort ifrån Kalmar. Eller, det kanske är tur att det gör det?

Mätta och fascinerade av alla häftiga rum på cafét, så klev vi in i våra bilar igen. Nu var det inte långt kvar till stugan.

Första biten ned från den större vägen  så sa U " kommer vägen vara så här hela vägen ned till stugan? Då är det ju ingen fara ". Husbilen skumpade fram och tillbaka och min känsla var att vägen skulle komma bli lite värre än så här.. Min känsla var befogad.

Det var inte långt ned från den stora vägen till stugan men den vägen som var tog tid att köra och det kändes som att något skulle gå sönder..

Fram skumpande  och oskadda kom vi fram till slut och konstaterade snabbt att skumpandet var värt det. Vilket lugn och vilken härlig natur vi hade kommit fram till. Så läckert!

Stugan ligger som sagt vid Ljusnan med Sonfjället som närmsta granne. Området ska vara det mest Björn täta området som vi har i landet och min bror har sett två stycken vid stugan när han har varit där uppe tidigare.
Så under det dygnet som vi var där satt vi på span eller nja det gjorde vi väl inte men självklart satt vi och önskade få se en nalle och då helst på behörigt avstånd. Lite spännande var det allt men vi lyckades inte se någon.

Dagen efter så påbörjade vi vår resa hemåt. Vi kom till Sundborn vid 16 tiden och vi såg att de stängde 17 så vi tog en snabb tur in dit för att se hur Carl och Karin Larsson bodde. Vi gick aldrig in i huset men det var en härlig natur även här och hela byn var urmysig. Vi åker gärna hit igen för ett lite längre besök.

Som sagt snabbvisit denna gång för att sedan bege oss till Mariefred för en övernattning på campingen som ligger vackert med utsikt över Gripsholms slott.
Det blev inget besök på detta slott denna gång men däremot två andra som vi ändå åkte förbi på vägen hem.

Löfstad slott utanför Norrköping som hade en härlig handelsträdgård och..

...Gränsö slott i Västervik. Två för oss nya platser som vi är glada för att vi fick möjligheten att se.

Trötta kom vi hem på Lördags kvällen men vi körde på medans ångan var uppe. Husbilen tömdes och städades så vi tidigt på Söndagen skulle kunna och åka tillbaka med den till dess rätta ägare. Det sas nämligen att det var oväder på gång så vi ville vara hemma innan det skulle sätta sta.

Tur var det för det blev rejält åska och regn. Vi klarade oss helt okej medan Öland drabbades så mycket värre. Ovädret drog sedan uppåt landet och vi konstaterade att det var tur att vi hade åkte som när vi gjorde. Hade vi bara åkt iväg ett par dagar senare så hade vi varit i ovädret hela vägen hem. det hade inte varit kul.

Resan däremot var både trevlig, kul och lärorik. Nu får vi hoppas att det inte dröjer tio år till nästa besök.