Nytt trädgårdsrum har kommit till !



Enligt mig så behöver trädgårdar delas upp i rum. Efter funktion, omgivning, användningsområde. Utan rum så blir trädgården tråkig.

Vad menar jag då med rum? Jo tänk trädgården som ditt hus/lägenhet eller rum. Ditt boende har väggar (i trädgården väggar, häckar, plank m.m), tak ( i trädgården träd, pergola, parasoll m.m.) och så har ditt boende golv ( i trädgården trall, gräsmatta, plattläggning eller grus)

Om man inte skulle ha det så ser man allt på en gång och det skulle bli tråkigt. Man vill ju inte veta vad som döljer sig där bakom väggen (häcken). Man vill ju behöva gå fram och upptäcka eller hur?

När vi började på allvar ta tag i vår trädgård så gjorde vi rum men då var det inte medvetet. Det var mer som att vi kände att här vill vi stå och grilla. Hm opraktiskt med gräsmatta vi lägger grus i stället, hm vad det är öppet? Vi planterar en häck, hm.. Ja så har det låtit och rum efter rum har kommit till.I de flesta fall så har vi känt oss nöjda men ibland inte och då har vi gjort om det.



Nu var inte tanken med detta inlägg att jag skulle fördjupa mig i rumskänslan utan jag tänkte att jag skulle visa er vårt nya rum som har kommit till här hemma.


Nygammalt rum kanske jag skulle säga. Det har ju trots allt varit ett rum här bredvid köksträdgården men det var inte så sittvänligt. Min önskan var en sittvänlig plats i vandrande skugga där vi kan sitta utomhus och äta även om det är riktigt varm.

Så som det såg ut innan... Ja, visst det fanns bord och stolar men var de sköna? Nej, det vore fel att säga att de var. Platsen kändes också allmänt stökig. Det var inget ställe som vi ville vara på så det fick liksom bara förfalla.

När U påbörjade murandet vid köksträdgården så kändes det än mer aktuellt att göra något åt denna plats. Här ska matsalen som jag alltid önskat mig ha inomhus, bli till. 


Vi började med att tömma platsen. Bort med de gamla tegelstenarna, Klippte till murgrönan som  gärna vill ta över och så började vi mäta.

Hur stor ska ytan under bordet vara med sten? Hur mycket sten har vi hemma? Hur stort är bordet (vårt gamla köksbord)? Ska vi ha stolar, bänkar?
När vi hade svaren på de frågorna så satt U igång med plattläggningen och jag behandlade bordet så det ska klara av att vara utomhus året runt.

Stolar eller bänkfrågan var inte klar innan start men efterhand som platsen utvecklades så såg jag att så klart ska det vara bänkar.


Jag ville få till en öppen yta och känslan av att sitta utomhus på en lite "ruffigare" restaurang om ni förstår vad jag menar. Här ska vi kunna sitta om vi är jordig om baken efter en dag i trädgården men vi ska även kunna sitta här vid "finare" tillfällen men det ska inte vara en så "allvarlig plats". När jag nu tänker efter så har vi ingen "allvarlig" eller formell plats i vår trädgård. Det är liksom inte vi.


Bänkarna gjorde vi så som vi tidigare har gjort bänkar till vår trädgård. Byastenar staplas på varandra och brädor läggs där på. Brädorna här är impregnerade så de kommer att oljas in i en mörkare färg när de är redo för detta. De måste torka till först för att det ska bli bra. 
Ev. ska vi bredda sitt ytan lite också men vi har inte landat i det än så det är som vanligt. Vi gör en bit och känner in. Känner  vi en viss  tvekan så avvaktar vi tills vi kommer fram till ett beslut. Varför stressa fram lösningar? Det är inte kul, eller hur?


Stången och solcells slingan från Rusta fick åter komma på plats och vi har redan ätit middag och fikat här ute. Känslan att sitta här är skön och avslappnad. 
Precis så som jag önskar att vår trädgård ska vara :)

Ha det bäst!



Kommentarer