Det är inte ofta som jag lagar mat här hemma. Det är U som ser till att vi får i oss vettig mat om dagarna. Jag ser mat mest som ett nödvändigt ont , för att överleva. Om det hade funnits något annat alternativ så hade jag tagit det flera gånger i veckan. Så tråkig är jag.

Nä riktigt så illa som det det låter är det inte. Ibland är det  faktiskt gott med mat. Det erkänner jag OCH det händer att jag lagar mat ibland. Ibland, inte ofta.

Igår var en sådan "ibland"-dag. Då gjorde jag pizza som U sedan grillade. De blev riktiga goda och tomatsåsen gjorde jag på vår egna lök, vitlök och Chili. Tyvärr så hade vi inga tomater som var mogna men det gick ju att köpa. Det känns löjligt bra när man kan använda det som trädgården bjuder på, eller hur?

Pizzorna toppade jag med Mozzarellaost, Parmaskinka, riven ost och några tomater. När de var färdig grillade och skulle serveras så fick de lite olivolja och ruccolasallad på. Mums!

Det finns en  djungel av recept på pizza degar och jag tog en i mängden och den kommer jag använda mig av flera gånger. Jag skickar med den här nedan ifall ni vill testa.


4 pizzor

50 gr jäst

5 dl ljummet vatten (max 37 grader)

1/2 dl smör & rapsolja

12-13 dl vetemjöl

1 tsk flingsalt


Gör så här

Smula jästen i en degbunke.

Tillsätt vatten, smör-&rapsolja, mjöl och salt. Arbeta till en smidig och blank deg, gärna i maskin.

Täck över degen med plastfolie och låt jäsa ca 45 min

Värm ugnen till 225°.

Ställ in en plåt i ugnen så den blir varm.

Dela degen i 4 bitar. Kavla ut på bakplåtspapper.

Toppa pizzorna med valfria ingredienser.

Dra över pizzan till den heta plåten och grädda varje pizza ca 10 min.


Brukar ni grilla pizza? Om inte, gör det! Om ni gör det, har ni någon favorit/recept ?


Ha det bäst!






 

Kommentarer