Gå i kloster..


Bosjökloster slott ligger vid Ringsjöstrand i Skåne. Det är nu privatägt och har så varit sedan år 1560.
Innan dess så har man funnit bevis på att det var ett nunnekloster från ca tidigt 1100-tal



Det var av ren skär nyfikenhet som gjorde att vi fann denna pärla. När vi låg på vår camping som ligger mitt emot detta slott (med Ringsjön mellan oss) så såg vi hur vackert det såg ut på håll. Hur vackert skulle det då inte var på nära?


 


Å visst var det vackert! Åska och regn till trots så gick vi runt och njöt av både byggnad och trädgård.




I trädgården fann man lite här och var vacker glaskonst i från Orranäs glasbruk i de stora , härliga rabatterna.









Inne på slottet så var det en utställning av Susanne Arwin.som hon kallar för Tantfullness- olika sidor på samma sak



Susannes mest kända skulptur "Med handväskan som vapen" står på innergården. Skulpturen är inspirerad från ett foto som togs 1985 under en demonstrationståg där en dam slår en nazist i huvudet med sin handväska.

Jag kommer ihåg den händelsen och blev därför nyfiken (igen) och scrollade på nätet för att få mer information. Jag hittar bland annat en sida på Sveriges radio där sonen till damen ifråga säger att hans mamma inte kunde identifiera sig med bilden som togs och att den lätt kan misstolkas. De råkade bara hamna mitt i tumultet när de skulle köpa grönsaker.. 

Ni kan läsa mer om det HÄR.  
När jag fick se det så blev jag ledsen för hennes skull. Hon som många andra som har tolkats/lämnats ut fast de inte har velat..  Jag hade blivit skogstokig om det hade hänt mig







Jag kan i alla fall rekommendera er att besöka denna pärla ifall tillfälle ges. Om det inte hade regnat och åskat så hade vi med all säkerhet stannat kvar längre och kanske tagit oss en fika i den vackra miljön.
När vi gick där så kunde jag nästan se nunnorna gå runt där i kryddträdgården. Platsen gav mig ett lugn och det tror jag att den gjorde även för dem.


Ha det bäst!




Kommentarer