Underbara, älskade, omdebatterade blomma...


Där bakom häcken växer en underbar växt som blommar hur fint som helst just nu.

Den blomman är en av mina favoritblommor men det vågar man knappt säga..
Risken att få en föreläsning om hur hemsk den är är och måste tas bort , blir stor om man gör det. Så varför utsätter jag mig ens för den risken genom att göra detta blogginlägg?


Kanske för att ta tillfället i akt att berätta att det finns både vilda och förädlade Lupiner och vad man kan göra för att minska spridningen av dem? Eller bara för att få vis hur vackra de är :)

Vilda är de som man ser i dikesrenen eller i alla fall gjorde förr.  Nu har man gjort allt för att utrota dem så jag ser dem inte alls lika ofta som jag gjorde som barn men visst finns det platser där de dyker upp fortfarande.


Regnbågslupinen är den förädlade sortern och de finns alla olika färger och korsar sig gärna så det blir många olika färgkombinationer.

De förädlade sorterna sprider sig inte alls lika mycket som de vilda men jag klipper ändå av förställningarna när de är överblommade och ibland så blommar de om en gång till som tack för detta .


Om ni vill läsa mer om lupiner så kan ni göra det bland annat göra det HÄR

Ha det bäst!


Kommentarer

  1. Klokt att du klipper bort fröställningarna när de blommat över. Och visst är de fina där de blommar, bra fotoobjekt är de också. Men vilda lupiner finns väl inte? Det är väl blomsterlupin som vandrat ut i naturen och blivit förvildade ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag har läst mig fram så är det två olika sorter men jag kan ha fel. Den ena sägs sprida sig mer villigt än den som man sår själv Blomster Lupin. Men som sagt, jag kan ha fel :)

      Ha det bäst!

      Radera
  2. Jag har ingenting emot lupiner annat än att de inte verkar trivas i min trädgård. Men idag när jag körde till grannorten såg jag massor av lupiner , såg också en massa andra blommor i dikena....... Ha en skön weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen underbara och kan vara svår flirtade har jag förstått. Min granne försökte flera gånger att få frön från mina att gro men misslyckades hela tiden . Nu njuter de av våra på avstånd i stället :)

      Ha det bäst!

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.