Rabarber tider


I förra veckan så bad jag er om hjälp att få till mig era Rabarber tips och responsen som blev överraskade mig. 
Det kom recept på kladdkaka, saft ,rabarber ris, marmelader , pajer m.m.

Så kul att ni var så många som berättade och jag ska försöka få ihop recepten på något vis så ni kan ta del av dem. 


I helgen så skördade jag första omgången Rabarber och det första som jag gjorde var en smulpaj. Samma som jag brukar göra. Enkelt och gott.

Smulpaj 

Sätt ugnen på 225 gr

Fyll botten på en form med Rabarber som du har skurit i mindre bitar.
Strö lite socker över och sätt in i ugnen till sockret har smällt. Ta ut formen med Rabarber och låt stå till du har gjort smulpaj degen.

Blanda 100gr margarin med 2dl vetemjöl och 1/2 dl strösocker till en smulig deg. 
Dubbla receptet om ni som jag gillar smuldegen eller har en större form.
Man kan så klart göra detta för hand men jag gör degen i matberedaren..

Lägg det ovanpå rabarberna och sedan in i ugnen ca 20 min
Serveras med vaniljsås eller glass.


Sedan ville jag  testa ett av alla era goda recept som ni delade med er och valet blev en Rabarbermarmelad med vanilj i

Rabarbermarmelad med vanilj

  • 400 gr rabarber - i bitar
  • 1 vaniljstång
  • 300 gr syltsocker

Gör så här

Smält rabarbern på svag värme i en gryta tillsammans med delad vaniljstång, 15 minuter. Rör om under tiden.

 Tillsätt syltsocker och koka kraftigt under omrörning, 2 minuter.

 Ta upp och skrapa ur de svarta fröna ur vaniljstången ner i marmeladen.

 Häll upp marmeladen i en burk. Sätt på lock och låt svalna. 




På Söndagsmorgonen testa vi den med lite goda bake off bröd och ost och jag kan säga som så här. Den här marmeladen kommer jag göra fler gånger. Såå god !

Idag är jag ledig så jag kommer fortsätta vara ute i trädgården och försöka få lite mer ordning på något av de projekt som vi har startat. Projekt vattenspegel (eller upphöjda dammen) kom vi långt med i helgen- Lite är kvar att göra så klart men jag kommer uppdatera er här fram över så ni får se hur det blev . 

Tack än en gång för era Rabarber recept :)

Ha det bäst!



Kommentarer

  1. Vad gott det lät med rabarber marmelad!
    Jag har precis lagt ut ett recept på maskrosmarmelad på min blogg men detta lät ju som något jag vill prova!

    Trädgårdshälsningar
    Lillianna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen super god (om man nu tycker om rabarber förstås. Maskrosmarmelad har jag inte ens smakat någon gång än mindre gjort men nu blev jag sugen. Tack för tipset!

      Ha det bäst!
      /Sylvia

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.