Verktyg och en liten utvärdering


För er som följer mig på sociala medier har redan sett att jag har köpt på mig ett nytt omskolningsverktygs set. Jag hade ett tidigare men det var i plast och hade gjort sina bästa dagar om man säger så. Plast kan vara praktiskt men det ger vika till slut på grund av värme och kyla om vartannat gjorde att det  blev skört och gick sönder.
Setet som jag köpte nu vet jag inte om det är bättre men det är i trä och metall och känns prisvärt.
Krattan var jag lite tvek om hur jag skulle använda mig av vid omskolning. När jag skrev det i går på social medier så fick jag som förslag att använda den som ryggkliare. Ett förslag som lät lockande och jag skulle ta det förslaget med mig om den nu skulle bli oanvändbar.

Nu visade det sig att den var bra att ha vid omskolningen och vid frösådd. Jordklumparna som var hackade jag sönder lätt med den och när jag sådde frön så använde jag  den till att packa jorden lite lätt i krukorna innan fröna hamnade därpå. Den var trots allt bra att ha. Tumme upp på det :)

Idag har jag sått Kronärtskocka och Orientalisk Vallmo. Nya sorter för mig så jag hoppas att jag lyckas dra upp dem från frö så vi kan njuta av dem framöver.



I år så har jag gjort egna växtetiketter. Jag har gjort en enkel mall på datorn, skrivit ut och sedan laminerat. En bra ide tyckte jag men var osäker om de skulle hålla så bra som jag hoppades.


Svaret på det fick jag idag när jag skolade om några plantor. Några av dem ser ut som ovan. De är fortfarande i skick att användas men de har sugit till sig en del fukt. De som var värst kunde jag klippa av den nedersta biten på och sätta tillbaka i krukan. Här släng det inte i onödan.
Jag har räknat med att få byta ut dem efterhand så jag har gjort en hel del  av dem som jag bara kan sätta mig och klippa ut när det skulle behövas.


Är jag då missnöjd med min ide´? Nä det kan jag inte säga att jag är. Däremot så har jag redan nu en tanke på hur jag kan förbättra dem. Det är inget som jag kommer göra nu men kanske senare i år när det har lugnat ned sig lite på odlingsfronten. Våren 2022 kommer inledas med en uppgraderas växtetikett från mig :)


Kommentarer