Stormy Weather


Palettblad eller som den även kallas för, Nässelblomma verkar ha blivit "inne" att ha igen. Jag ser att diverse sorter byts mellan varandra på bland annat Facebook. På Tradera finns det olika sorter som det bjuds på hej vilt. Jag har lite svårt att förstå detta men det är kanske för att jag redan har hunnit uppleva dem ett par gånger under min livstid...?

Jag kommer ihåg dem redan från när jag var barn att mina föräldrar hade dem i sina fönster.Vilka sorter eller färger har jag inget minne av men de fanns där tillsammans med Monstera, High Chaparall och Yuccapalm som också var "inne" att ha då.Mode går igen och igen ,det vet vi och vissa tar man emot igen med öppna famnen , andra inte.

Palettbladen tar jag gärna emot med öppna famnen. För några år sedan så sådde jag ett helt gäng så det fanns lime färgade palettblad i var och varannan kruka. Jag har inte gjort det sedan dess men det får nog bli till våren igen. 
De är väldigt lätta att driva upp från frön och så är de lättskötta och   finns i så många olika utförande.

Den som ni ser i detta inlägg är den enda Palettbladet som finns här hemma. Nja nu ljög jag lite. Moderplantan till den finns här också. 
Den första sticklingen vann vann jag i en tävling på Facebook och denna sorten heter `Stormy Weather. Visst är den läcker :)
Den kom barrotad till mig. Jag satte den i en kruka med jord och så tog den snabbt fart.
Utav den tog jag sedan en ny stickling och satte i vatten och nu var det hög tid att plantera den.


Det var ett riktigt virrvarr av rötter i den lilla vasen när jag tog upp den

 

Se där, ny planterad och fin. Nu ska den få växa till sig i den här krukan sedan får de en lite större. När den sedan drar i väg på höjden så blir det fler sticklingar och så sätter jag dem i vatten och sedan i jorden ... Så fortsätter det i all evighet eller i alla fall tills jag tröttnar på dem :)


Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Ler lite för dottern, som bor i egen lägenhet, kom hem i helgen och sa att hon nog skulle köpa ett palettblad att ha i sitt kök. Undrade med mig om den skulle kunna klara sig... och visst skulle den det, sa jag. Sa också att jag mindes den från förr och att det var lustigt att den var på modet igen.
    Är hopplöst dålig på krukväxter nu förtiden, bara växterna ute i trädgården som blir ompysslade. Men din fina Stormy Weather var ju jättefin, kanske skulle man testa....
    Allt gott /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också kass på krukväxter inomhus. Det är de som är ute som jag klara bäst . Dessa kan man även ha utomhus när det är varmt och skönt. Jag hoppas att denna överlever..

      Ha det gott!

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.