Det finns Clematis och så finns det Clematis


På vår baksida har vi en portal. På var sin sida om den har vi för ett antal år sedan planterat Clematisen Summer Snow eller `Paul Farges´som den också heter.
Jag vet inte varför vi planterade en på var sida. Troligen så var vi rädda för att den inte skulle täcka vår portal, där på baksidan..
Vår oro för det var i så fall helt onödig. Summer Snow har en otrolig växtkraft. Jag får klippa till den ett otal gånger varje säsong bara för att vi ska kunna gå igenom portalen.



Ibland kommer det över mig att jag vill ta bort den eftersom den växer lite väl bra men när jag ser de söta vita blommorna så försvinner den tanken. Där emot så funderar jag på om vi ska ta bort den ena. Den som står vid husväggen skulle vi kunna sätta någon annanstans... Hm, det tåls att tänkas på men det får i så fall bli till våren.

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Jag har också en Paul Farges-klematis och den täcker en spaljé som är 3 x 2.5m utan problem och slingrar sig via marken upp i träd som står flera meter bort. Det är nog en bra idé att ta bort den ena men jag tror ändå att du kommer få klippa bort delar av den med jämna mellanrum för att kunna gå genom portalen.
    Men den är en fantastisk klematis, enorm växtkraft, lång blomning och jättefin i buketter. En favorit hos mig.
    Allt gott. /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får nog bli så, att jag flyttar på den ena men det blir som du säger fortsatt klippande för att komma igenom. När portalen ger med sig totalt så kommer vi att bygga en ny som både är större och stabilare. Jag är dålig på att använda den i buketter men det ska jag bli bättre på . Tack för påminnelsen :)

      Ha det bäst!

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.