Tusen trädgårdar 2020

Idag vaknade vi upp till svalare väder. Så skönt och så nödvändigt för att jag ska kunna fungera.

I går var det Tusen trädgårdar. Öppna trädgårdar lite här och var i vårt avlånga land. Besökte ni några?
För oss blev det två stycken och jag tänkte att jag berättar lite om de besöken i ord och bild här nedan.

Cay’s, Kalmar

Villaträdgård med många träd, formklippt och olika färger av grönt!

Så fort jag kom in innanför grinden så kände jag att det här är en trädgård som jag kommer finna inspiration i och den känslan stämde.

Vi gick in i trädgården och under  en svartmålad pergola med en (vad jag tror) relativt nyplanterad Pipranka och kom fram till köksträdgården med upphöjda odlingsbäddar av Corten. Lättskött och snyggt!




Den här trädgården består precis som beskrivningen sa av många träd och växter i olika nyanser av grönt och med olika bladformer.



Lite här och var  dyker det upp något ögongodis i form av en fin planterad kruka eller vattenspegel. Några av dem är mindre och några av dem är...



.. lite större :)




Om jag minns rätt så är inte denna trädgård så mycket större än ca 740 kvm men här har man lyckats skapa flera olika rum med olika användningsområden samt fått till en parkliknande plats med spaljerade träd omkring sig. En större yta av grönt som gav mig ro.

Det här var en trädgård som jag verkligen gillade men som jag inte skulle kunna kopiera och ha hemma men jag och U tog med oss några ideer hem som vi ska försöka förverkliga på vårt alldeles egna vis.

Sammanfattning: En modern, snygg trädgård med olika nyanser av grönt och svarta detaljer-

Finns på INSTAGRAM 

Farmors spegels trädgård, Färjestaden

Trädgård som i grunden påbörjades 1940 talet, nu med växthus, paviljong och olika trädgårdsrum med annorlunda uteplatser.
Gamla fruktträd utsikt över odlingslandskap




På Östra sidan av Öland fann vi Farmors spegel. En trädgård som också har olika trädgårdsrum men inte alls på samma vis som den första trädgården.
Här ligger rummen som på olika "öar". Paviljong, växthus, planteringar, uteplatser är utplacerade och alla har de en skön utsikt över det öländska landskapet.




I den här trädgården gör de som U och jag,hitta andra användningsområden för diverse saker. Fönster används som tak i ett odlingsskåp eller som ett fönster i en fristående stomme på en av uteplatserna med Blåregn som gardin.
Armeringsmattor finns här och var precis som hemma hos oss. Det här är en trädgård fylld med skaparglädje och fantasi och till nästa år så ska ännu en byggnad komma upp så då måste vi ta en ny tur dit.

Tusen trädgårdar är vartannat år men Farmors spegel öppnar upp sin trädgård vid andra tillfällen också som till exempelvis på Öland spirar som är på vårkanten.

Sammanfattning: En Öländsk trädgård uppbyggd av skapar och trädgårdsglädje.

Finns på INSTAGRAM och FACEBOOK


Tack till alla er som låter oss "trädgårdsnördar" besöka era trädgårdar. Någon gång ska jag bjuda igen. Gäller bara att samla ihop mod till det men nu har jag 2 år på mig att ladda.

Ha det bäst!



Kommentarer