Har jag gjort något som jag kommer få ångra...?


För några år sedan förtydligade vi vår entré genom att bygga en nästan 6 meter planteringslåda. 
Den placerades mellan gången in till vår trädgård och garageuppfarten.



Det gjorde en större skillnad än vad jag först trodde och självklart skulle det planteras något fint där i. Olika sorters prydnadsgräs, några rosor, lavendel hamnade där i  och så  en massa lökar i orange/röda färgtoner.

Lökarna som kommer upp Apil/Maj var toppen men inte det andra... Det blev liksom aldrig bra.

Jag klurade och kom fram till att jag ville ha höjd där i rabatten. Få till en känsla av en allé (liten sådan) för att förstärka vår ingång ännu mer och då ville jag så klart ha höjd i form av träd men vilka träd skulle vi ha?

U var inne på vintergrönt och det kunde jag hålla med honom om att det skulle bli ursnyggt men jag förvarnade honom att uppsatammade vintergröna träd/buskar brukar kosta lite mer än "vanliga" träd om man vill ha lite höjd på dem och det ville vi ju.
U trodde väl inte riktigt på det där men efter otaliga besök här och var i diverse olika butiker så tyckte han att det var inte längre nödvändigt med något vintergrönt :)


Så vad blev det då? Jo två stycken Klotkörsbär. Stammen på dem är ca 120 cm höga. En höjd som vi känner oss nöjda med eftersom de kommer upp lite i lådan när de planteras.


Så nu står de där i lådan och vi är jättenöjda. Frågan är hur nöjda vi är om ett par år? Kommer vi ens komma förbi dem när vi ska gå där på gången? Har vi , när vi äntligen bestämde oss, tagit ett felaktigt beslut?
Ja det får vi se om ett par år (eller tidigare) och då får vi ta ett beslut om de fortfarande fungerar att ha dem där eller inte. Skulle de bli allt för stora så är det helt ok också. Jag vet redan nu vart vi kan flytta dem i så fall :)

Ha det bäst!




Kommentarer

  1. Hmm... Jag ångrar mig högst sällan, aldrig, helt enkelt för jag kan komma ihåg känslan i magen och varför jag valde att göra som jag gjorde. Och det var beslutet jag kunde ta där och då. Det har hjälpt mig många gånger i långt större projekt än val i trädgården. Så jag tänker ni kommer vara nöjda, väldigt nöjda nu och den dan det eventuellt ändras så är det dags för ett annat val :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med dig om att oftast är man nöjd just då när man har förvandlat en tanke till verklighet men ibland kan jag känna att något känns fel men att man inte kan sätta fingret på vad. Så var det när vi planterade första gången i denna låda. Nu känns det mycket bra och jag ser fram emot å se träden växa där. Blir de för stora så är det bara och tänka om, precis som du säger . Det är en del av den stora glädjenav att ha trädgård, att man kan ändra sig, göra om. Underbart! :)

      Ha det gott!

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.