Frösådd 2020


För ett tag sedan vann jag en tävling på Instagram som @artibusbyemilie  anordnade. Priset var ett antal fröpåsar från Impecta samt en bonus påse med hennes egna frön av Röd paprika. Ca 50 st frön stod det på påsen.
50 frön. Då vågar till och med jag att köra på med en tidig start av årets frösådd. Skulle det gå åt fanders så har jag ännu en chans lite längre fram, eller hur?


6 st gröna krukor bottnade jag med blomjord och på toppen med såjord. För vattnade och sedan petade jag ned 2 Chili frön i varje kruka. Skulle ett av fröna inte ta sig så har jag chans att det andra gör det.



Ovanpå dem lade jag plast så de inte ska torka ut för fort utan behålla fuktigheten. Sedan ställde jag dem på golvet i vår tvättstuga som har värmeslingor i sig. Jag har inte testat detta tidigare men har hört att undervärme är bra för frösådden. På vilket sätt vet jag inte riktigt. Kanske att de kommer upp snabbare? Jag får återkomma om detta känner jag.

När jag nu väl har börjat så så vill jag bara fortsätt men jag får allt hia mig. Fröerna som ligger kvar i/på skrinet ska som tidigast petas ned i Februari. Chili skulle jag visserligen kunna så nu....

Ha det bäst!

♥️

Kommentarer

  1. Så roligt att du uppskattade det! Lycklig odling, jag ska snart börja med januari odlingen 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en uppskattad vinst. Det vill jag lova :)

      Radera
  2. Härligt med frösådd! Undervärme - jag tänker att många arters groning styrs av jordtemperaturen och då är en del sorter bra att hantera så. Mina sådder av olika stormhattar skulle hata det men paprika och chili älskar :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar kring undervärme. Jag tar det till mig och låter Paprika och Chili få det varmt och gott. De övriga får klara sig utan.

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.