Blomster ön - Januari 2020


Jag har tänkt dokumentera Blomster ön i år eftersom den har genomgått en större förändring.
I början av varje månad kommer jag skriva lite och lägga ut bilder på hur den ser ut just då, vid det tillfället.  Vad har kommit upp? Vad har blivit bra? Vad har blivit mindre bra? Ja ni förstår.

Vi kan börjar med namnet Blomster ön. Jag tror att min tanke var att det skulle bli en blomster ö i vår trädgård men som den såg ut innan (se bild ovan) så var det inte mycket till blomster.
Havtorn, Perukbusken, Höstsilverax, Kransveronika och Lammöron var det som fanns. Grått med vinröda toner och lite vitt. Snyggt men absolut ingen blomster ö.

1/1-2020


När jag började planera rabatten så visste jag att den skulle vara upphöjd men själva formen var jag oviss om. Jag började rita för att försöka få till det men det gick inte. Jag bad därför U och sonen att de skulle rita deras versioner av den framtida rabatten. 
När vi sedan jämförde varandra förslag så var det lite kul. Vi hade alla tre liknade tankar. 
Jag tog lite av varje och sedan gick vi ut och lade upp grunden.

Under arbetets gång så var det något som jag kände var fel ... Formen var ointressant.. Efter lite klurande kom jag på att det behövdes en "ruta" som skulle bryta av och i efterhand så gav även nivåskillnaden som blev ett intressant uttryck.
I rutan planterade vi Mullbärsträd och kärleksört och även några vårlökar petades i.

I det stora hela går rabatten i olika nyanser av brunt. Jag klipper aldrig ned perennerna på våren så fröställningarna står kvar och löv från trädgården ligger ovanpå jorden för att skydda rötterna från kylan.

Eftersom rabatten är upphöjd så är den mer utsatt för kyla än rabatter som är i marknivå. Det var därför som vi isolerade väggarna med frigolitskivor. Precis som vi gjorde med gräslådan vid poolen.

Det ska bli spännande att följa rabattens utveckling. Jag undrar hur det kommer se ut här om en månad? Ser det lika brunt och tråkigt ut som nu eller har det kommit ett vitt täcke av snö? 

Ha det bäst!


PS Ni kan läsa mer om Blomster ön om ni går in på länken HÄR. DS


Kommentarer