Idag är ingen vanlig dag..

... Idag är det min födelsedag.



Idag blev det en morgon med sång och paket öppning. 
En riktig go öl (Chocolate Manifesto)från U och en vacker vas från M.

Kaffe och macka behövde jag inte fixa till själv. Jag blev serverad :)



När jag nu fyller år så kan det vara läge att berätta för er lite mer om vem jag är. Jag tror inte att jag har gjort det tidigare . 


Jag är gift med min livskamrat U. Vi träffades på en folkhögskola i Växjö -93. Jag var svårflirtad men han gav sig inte. Vilket var tur för mig. Tänk om jag hade gått miste om världens bästa man .Vem hade jag varit då?



När jag först mötte honom visste jag inte att han skulle vara världens bästa och  skulle bli världens bästa grävare. Han har handgrävt hela vår trädgård förutom poolen.Dammen har han grävt upp och  lyft stora stenar där ifrån. Han har grävt bort gräsmattan där jag ville ha grus, rabatter har grävts i solsken och regn Vår trädgård hade inte sett ut som den gör nu om inte han hade funnits. Han förverkliga mina drömmar på många sätt. Grannarna tror att jag har "piskan" på honom men har gör det alldeles frivillig

Vi har två barn. A(sonen) som flyttade ut för ett tag sedan och dotter M som snart på väg ut. 
M och jag var och tittade på lägenhet till henne igår. Hennes lycka när vi var där värmde mitt hjärta samtidigt som jag insåg att snart startar ännu ett nytt kapitel för U och mig. Vi kommer snart vara ensam i vårt hus.



Nja inte helt ensamma. Vi har ju våra pälsbarn kvar. Baileys börjar bli sliten nu. Han är gammal och trött. Vi är glada för var dag vi får med honom. Morris och Chimay är inte lika gamla och det märks. de får knäppryck ett par gånger om dagen :)

Djur har alltid funnits kring mig. Jag är uppvuxen på landet och där var djur en stor del av vardagen. Hundar, katter, kor, hästar ,vandrande pinnar, hamstrar ,Marsvin, möss, fiskar, fåglar m.m.. har funnits i mitt liv, vid olika tillfällen. Jag kan inte föreställa mig ett liv utan djur. Det är helt enkelt otänkbart

Nu bor jag inte längre på landet som när jag var liten. Kor och hästar är ett minne blott när man bor som jag gör nu i ett villakvarter men katter fungerar bra att ha. Vilken tur för mig .

Många katter har passerat under mitt 46 år-iga liv. alla speciella på sitt sätt men en kommer alltid finnas hos mig.

                                                   

Båtis, min älskade bondkatt är den som tog hela mitt hjärta. Han följde mig överallt. Gick inte och lade sig förrän jag gick och lade mig... Det var liksom han och jag.Det var en stor sorg när det var dags för honom att gå vidare. 
Jag hör honom fortfarande ibland när jag är i trädgården..

                                         

Trädgården fyller upp min fritid men inte så mycket som människor i min omgivning tror. Jag är inte ute i flera timmar och rensar, klipper. Det skulle jag eller rättare sagt min kropp inte klara. Jag känner ingen stress eller press att ha en "perfekt" trädgård. Vår trädgård är perfekt för mig med ogräs och allt.
Det större projektens tid är förbi men visst händer det fortfarande men inte lika ofta som i början av vår trädgårdskarriär.

Just nu håller vi på att uppdaterar Blomsterön. Gången var upprutten och Havtornen alldeles för vassa. Nu är Havtornen ett minne blott och vi har fått till en ull en upphöjd rabatt. Den är inte klar ännu men nu vet vi hur den ska se ut.

Jag gillar att möblera om i trädgården och inomhus. Jag har gjort det sedan jag var liten. Då möblerade jag om mitt rum minst en gång i veckan. Det har M fått efter mig :)
Enligt U så får jag tydligen en speciell blick när jag vill förändrar något. Oftast stanna U kvar och lyssnar på mina planer . Ibland inte :D

Jag gillar form, design och jag gillar att fånga upp omgivningen genom kameralinsen.  Jag har fotograferat sedan tonåren och då framkallade jag bilder i mörkrum. Nu swipar ,klickar man på datorn för att få till vinjettering m.m. 

Bilder till bloggen, sociala medier är oftast tagna med min mobil. Systemkameran används inte lika ofta, tyvärr. Något jag får ta tag i. Det blir ju så mycket bättre bilder med den. Om inte så är det roligare i alla fall.



Trädgård, fotografering och böcker är väl mina största intressen om jag har förstått mig själv rätt.Ja och djur förstås :)


Jag mår som bäst när jag sitter vid havet med U bredvid mig. Jag är inte mycket för folksamlingar, överraskningar eller tävlingar. Jag gillar inte fart och fläkt. Jag vill/behöver lugn och ro.

Jag har arbetat inom omsorgen sedan jag var 18 år.
Började som vårdbiträde.  Då fick man laga mat, baka bullar, storstäda. Jag kunde inte ens göra gröt när jag började men jag blev till slut en fena på både bullar och kalops.

Efter många år läste jag upp till Undersköterska. Älskade mina möten med pensionärerna. Att få göra det där lilla extra. Få bli en del i deras liv.

Åren gick och arbetet inom vården tog ut sin rätt . Kroppen sa ifrån så jag fick lämna omsorgstagare arbetet och bli samordnare som är ett administrativt arbete.  Jag är glad att jag fick den möjligheten. 
Min nya arbetsroll innebär att jag får fortsätta träffa nya härliga människor, möts av utmaningar som jag måste hitta lösningar på men är så mycket vänligare mot min kropp än omsorgstagare arbetet. 

Det blev ett längre inlägg än vad jag hade tänkt från början och ändå har jag inte fått med allt ;)
 Jag är mycket imponerad om ni har orkat läsa ända hit!


Nu ska jag inte fortsätta  att plåga er med mitt liv. Nu ska jag fortsätta att  njuta av min dag.

Ha det bäst!




Kommentarer