Semester och Öland

Jag är så glad att vi har nära till Öland. Det är bara att köra över bron så infinner sig semester känslan.




Öland bjuder på så mycket. Både i naturväg och andra sevärdheter.
Borgholm med sin slottsruin till exempel. Mitt i den karga naturen dyker den helt plötsligen upp, från ingenstans. När jag var liten så tävlade vi om vem som såg den först när vi åkte dit upp. Antagligen ett knep av mina föräldrar för att hålla mig sysselsatt.

I ruinen är det många artister som uppträder och det är en härlig scen/atmosfär som den bjuder på.
Borgholm i sig är också mysig att vandra i. Många restauranger, butiker m.m.


Sedan åker vi ännu längre upp, till Löttorp. De senaste 13 åren så har vi besökt
LAMMET OCH GRIISEN.. Vi har missat något år men för oss är det ett måste att åka dit.Ni kan läsa om våra tidigare besök där HÄR.
Om ni gillar grillat och har vägarna förbi så kan jag rekommendera detta ställe till er. Det började som ett svartbygge 1969 men är ännu kvar, 50 år senare . Det säger ju en del, eller hur?
 Här bjuds det på lamm,gris, vegetariska rätter m.m i en trevlig miljö. Trubadurer uppträder och det sjungs med :)
Utanför kan man ställa upp husvagnen/husbilen eller tältet för en natt gratis övernattning. Hur mysigt som helst!


Fyren längst upp på ön heter LÅNGE ERIK.. Om man vill så kan man gå upp där i mot en liten summa . Vi hoppade över det och gick istället stigen runt udden.


På ena sidan så hade man byggt upp stentorn.
Det blåste av naturliga skäl men denna gång var det ändå ljumna vindar.



Nu när vi var uppe med vagnen så ställde vi den på NEPTUNI CAMPING i Byxelkrok.. Från den gick vid ned på stranden på kvällen för att avnjuta 2 goda öl och den vackra solnedgången.


Det blev en kväll som jag kommer att minnas länge.

Mitt hjärta klappar lite extra mycket för norra Öland. Jag gillat kontrasterna. Västra sidan med sina stenhällar, raukar mot östra sidans sandstränder. 

Södra Öland har också mycket fint och bjuda på och åker man östra sidan ned så får man se urmysiga radbyar för att sedan i söder se EKETORPS BORGLÅNGE JAN m.m.

Öland är helt klart värt ett besök !

Ha det bäst!
💚


Kommentarer