Segelduk i all ära...




Jag blev smått förvånad när jag märkte att jag hade inte en bild på vårt Smultronställe när segelduken var uppe. Jag var tvungen att be U kolla om han hade någon i sin mobil. Som tur var så hade han det En bild fotat när han hade pyntat balkongen med diverse Liverpool flaggor  men jag har försökt "få bort" dem så ni kan få en  aning om hur det såg ut  med duken innan U satte igång med sitt projekt.


Projekten var att hjälpa Piprankan  så den skulle ha något att klättra vidare på. En segelduk i alla ära men Piprankan behöver ha något mer stabilt än en duk att klättra på.Så det var då U började klura. Hur kan man få till det utan att det blir för kompakt ?




Han ville få till en luftig lösning men även tillräckligt stabil för Piprankan att växa på. Så få stolpar som möjligt.Tanken var att det inte skulle bli så instängt. Mysigt och luftigt, ja ni förstår mig vad jag menar, hoppas jag .

En stolpe behövdes i alla fall och den hade vi liggandes bakom garaget. Den oljades in i samma nyans som vi har på alla våra träprojekt i trädgården. Ni vet den där härliga nyansen Kilsbergen. Har skrivit om den flera gånger i bloggen så ni vet vilken jag menar .
Armeringspinnen som också låg bakom garaget togs fram och reglar sågades i olika längder, oljades in och träddes sedan på armeringspinnen.

Vi valde att ha kortare längder fram till rabatten för att sedan har längre över ingången. Det gör att det "händer lite". Blir inte så stramt.


Piprankan har nu fritt fram att klättra vidare över vårt smultronställe utan problem: Visst blev det bra? Vi är super nöjda i alla fall .

Nu ska bara jag fixa i ordning det sista. Ni vet det där "piffande och puffandet".
En ny fontän ska i bunken med vatten så vi får lite porlande ljud där. En ljusslinga ska upp, krukor ska flyttas runt.. Ja ni hör, det är lite kvar att fixa i ordning. Bäst att jag gör det nu så vi kan sitta där och njuta i kväll.

Ha det bäst!
🎔






Kommentarer