Rabarbertider hej, hej...


Nu kunde jag inte vänta längre. Rabarbern stod där i rabatten och bara sa att den ville bli omhändertagen.Självklart så ställer jag upp på det :)

Smulpaj brukar vara mitt första val men den här gången tänkte jag att det var dags att testa något nytt recept. 


Vi har två olika sorters Rabarber. En med röda stjälkar och en med gröna. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på någon av dem.
Den gröna sorten hade redan börjat bilda blomknoppar. Bort med dem . Jag satte dem inte ens i vas idag. Vilket jag gör ibland. Tycker faktiskt att blomningen är vacker.


Receptet som jag följde idag fann jag HÄR men ni får receptet här nedan  också.


Knäckig rabarberpaj, 6 portioner
Pajdeg:
150 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl vispgrädde
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
300 g rabarber
2 msk strösocker
0,5 msk maizenastärkelse

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skölj och skiva rabarbern. Blanda med strösocker och maizena. Lägg dem i en pajform på ca 24 cm i diameter.
3. Smält smöret i en stekpanna eller kastrull tillsammans med strösocker, sirap och vispgrädde. 4. Blanda ner havregryn och vetemjöl blandat med bakpulver och salt och rör till en jämn smet. Ta av från värmen.
5. Fördela smeten över rabarbern i formen.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter, tills pajen är gyllenbrun.
7. Serveras ljummen med vaniljsås eller glass!



Slutresultatet blev en knäckig Rabarber paj men jag får lov och säga att jag föredrar smulpaj och det var jag inte ensam om att tycka i vårt sällskap idag. Havresmaken var lite för tydlig för oss. men min gottegris till man och min pappa smaskade i sig som bara den!
Smaken är som sagt olika och tur är väl det :)


Vilket är ert favoritrecept på Rabarber paj? Tar gärna emot en massa goda recept .

Ha det bäst!

🎔

Kommentarer

  1. Åh så gott med rabarberpaj!😊 Jag testar gärna ditt recept! Jag väntar ivrigt på att kunna skörda rabarber. Våra har röda stjälkar, men jag vet inte vilken sort det är.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.