Vårning 2019





Vi vaknade upp till en Lördag som senare skulle visa sig , bli den varmaste för i år och just hos oss var det varmast i hela vårt avlånga land. Termometern visade  + 16 grader.


Solen sken och himlen var härligt blå. Jag hade påbörjat en lista på vad jag önskade skulle bli gjort. Inte bara under denna dagen utan under hela våren.

Listan glömde jag skriva ut men jag berättade mina önskemål och det hände grejer. Mer än vad jag kunde önska mig.

 


 Det märks att vi börjar få rutin på det här nu. Var och en av oss vet vad som i grunden ska göras. Vi känner alla till vår trädgårds behov. Det är kul och se hur vi var och en faller in på våra uppgifter. L rensar bland Lammöronen i Blomsterön, A klättrar i träd och klipper, U gräver, sköter grillen, Ungdomarna och jag gör lite allt möjligt :)


Dryckes pauser och intag av korv är nödvändigt för att hålla energin på topp .

Tidigare år så har vi gjort lite större jobb. Byggt pergola, grävt upp och kört grus, gjort färdigt dammen. I år hade vi inga sådana planer utan det var mindre jobb och det resulterade att det blev mer gjort i det stora hela.

Jag var ute på förmiddagen och fotade lite hur det såg ut innan vi började. Före och efter bilder gillar vi ju att se, eller hur ?



Dammrabatten blev rensad och i bakgrunden ser ni att en Lagerhägg har kommit på plats vid spegeln. Den stod innan på vår baksida vid husväggen. Då var den inte uppstammad utan mer som en stor buske. Buskar vid husväggar är inte det optimala alltid så jag ville först bara få bort den och hiva den men så blev det inte och det är jag glad för! Ska göra mitt bästa för att den ska trivas på sitt nya ställe.





Ena trädet vid Kärleksstigen fick det luftigare vid roten. Benveden grävdes upp och sattes i krukorna utanför växthuset.


Där ska de få rota till sig och sedan ska jag trimma till dem.


Pergolan på baksidan gick knappt att gå igenom. Clematisen Summer Snow hade tagit över den igen, Nu är den nedklippt. Varje gång vi klipper ned den så säger jag att jag ska hålla efter den men jag hinner aldrig. När den sätter fart så har jag inte en chans men visst ska jag försöka . Jag vill ju att vi ska kunna gå runt huset.

Det blev en hel del ris som jag igår började tugga med vår kompostkvarn. Jag blev inte klar utan det blir att fortsätta med det även idag. Allt kan jag inte tugga ned så några turer till tippen lär det också bli.
Känns otroligt skönt att vi fick en sådan bra start på vårt trädgårds år. Tack för hjälpen!

Vill ni läsa om tidigare Vårningar så kan ni läsa om det HÄR

Ha det bäst!
🎔

Kommentarer