Weines Fuchsiaträdgård


Igår när jag läste tidningen så såg jag en liten annons som jag har sett så många gånger förut men då har jag bara bläddrat förbi men det gjorde jag inte denna gång.
Varför? Jo, nu skulle vi ändå "åt det hållet". På vår agenda stod att vi skulle till Brömsebro och hämta räkor till kvällens räkfrossa och när jag kikade på kartan så såg jag att Skärgöl inte ligger så långt bort där ifrån.

I annonsen stod det att i Skärgöl finns WEINES FUCHIATRÄDGÅRD , en trädgård med "vanliga" blommor men även de med exotiska inslag. Ja, men det låter ju spännande :)

Vi satte oss i bilen och gav oss iväg in i det Småländska landskapet, Småländska skogen... Ett tag trodde jag att vi aldrig skulle komma fram. Vi åkte genom byar på grusvägar som blev allt mindre och mindre. 
 Mer sällan såg vi några hus och jag undrade , om det nu skulle bo någon här ute, vart åker de och handlar? Hur tar de sig fram på vintern? Vart är vi, om vi skulle få punka?Vore ju bra att kunna säga det om vi skulle behöva hjälp...



Men så till slut uppenbarade sig en sjö och vid sjön fanns en lite mindre gård och det var där fanns en skylt där det stod Weine blommor på.
Vi körde upp på gårdsplanen och redan där såg vi att här älskar man Fuchsia !


Jag vet inte om jag tidigare har sett så många olika sorter och i olika storlekar som jag fick se här. Så vackra och hade jag varit bättre på att  övervintra dessa skönheter så hade jag mer än gärna köpt på mig ett par.



Det var inte bara Fuchsiorna som vara stora och frodiga. Allt var stort och frodigt.
Växterna var stora och välvde över kanterna i de stora rabatterna. Så läckert!




Kameran gick flitigt. Ville få med mig hem de olika växtkombinationerna. Rosa höstflox med en rosa Dahlia.Olika sorters Dahlior i en härlig kombo. Måste köpa på mig Dahlior nästa år .


Min Höstanemon ser inte rolig ut hemma på grund av torkan men här var den hur fin som helst och de växte som allt annat i stora mängder.







Många växter återkom i de olika rabatterna bland annat Rosenflockel. En ståtlig växt som insekter och Fjärilar svärmade runt mest hela tiden. Det är en växt som vi inte har hemma men nu ville jag så klart ha en och som tur vad så hade de en planta av denna perenn som de kunde tänka sig sälja till oss. Den ska få stå i rabatten vid dammen här hemma.Det är en liten hörna där vi fortfarande kan se grannens garage och där ska den få stå. Jag tror att att det kommer bli toppen .


Som vanligt så tar  jag med mig en massa olika intryck när jag har besökt en trädgård och så även denna gång. Jag gillar hur de har fått till de stora, frodiga rabatterna med fina kombinationer av olika perenner och Dahlior. Jag har inte den möjligheten (platsen) här hemma men det kommer bli många krukor med olika sorters Dahlior , nästa år. Fördelen med krukor är att det går lätt att möblera om så man kan varierar sig.

Om/när ni besöker den här trädgården så kommer ert inspirationskonto fyllas på och så kan ni fylla bilen med diverse olika plantor. Fuchsior, Pelargoner och perenner finns att köpa.



Blev det några räkor i Brömsebro? Jo, då det blev det och vi hade en härlig och god kväll/natt :)

Hoppas att ni har en riktigt skön helg.

Ha det bäst!
🎔

Kommentarer