Lite England o lite Italien

"Innerstadsträdgård (8oo kvm) med 100-åriga anor och flirt med England och Italien. Vi har en unik gammal päronspalje bestående av ett tiotal sorters päron, bara den är värd ett besök. Du möts av Italien med porlande fontän, blåregnspergola, många oliver och palmer och annat fint. Passera öppningen i muren och kom in till en blandning av Italien och England. Sitt och njut vid orangeriet och dofta på rosorna eller sök skuggan under äppelträden. Strosa genom Hallongången till Grönsakslandet eller lyssna på Bambuhäckens rasslande kring de stolta Gladiolerna.
Låt den lekfulla passionen blomma – mycket är mer. Ingen ängslig minimalism här inte. Inga uppradade latinska namn – bara sinnesglädje.
Josefin på Trädgårdsmakeri har varit med och projekterat orangeriet och terrassen. Trädgårdsmakeri finns på plats och kommer hålla i kortare rådgivningar. Ta med foton och funderingar. Boka i förväg genom att mejla eller skriv ett meddelande på Trädgårdsmakeri’s instagram.
Gott om hembakat o kaffe i den lummiga trädgården. En och annan fin planta av myrten och gammaldags pelargoner finns också att köpa.
Orangeriet är mitt projekt i samarbete med Trädgårdsmakeri (se ritning). Det är ett stort projekt och jag hoppas det kan inspirera till andras stordåd också. Vi får se hur långt projektet har kommit till 1 juli.
Denna trädgård är för livsentusiaster."



En port i en vitmålad  plank står öppen och vi är välkomna in :)



Som det stod i beskrivningen så möttes vi direkt av en porlande fontän och det nya orangeriet hamnade direkt i mitt blickfång. Det är helt ok om någon vill bygga ett sådant hemma hos mig. Jag offrar mer än gärna mitt växthus för det.
Golvet i första rummet där fontänen  stod bestod av grus. Det föll mig på läppen som ni förstår. Har ju själv en hel del grus hemma. Framför orangeriet så skulle det läggas plattor. Vilket blir pricken över i:et . Det där sista som gör så mycket.
Första rummet och orangeriet misstänker jag starkt att det var "lite Italien" så övriga trädgården måste då vara "Lite England". 
Lite England bestod av stora träd som gav en rimlighet. Det var skönt att sitta under dem och fika. Jo,Vi köpte fika här och det gjorde gott :)





De hade en rabatt med stenar på högkant som kantsten. Den idén tar jag med mig. Bakom den rabatten hade de en hallon Stig. Taket på stigen var gjort av armeringsmatta som var bockat till ett V men upp och ned vänt om ni förstår mig rätt. Påhittigt och enkelt. Det gillar jag. Hade jag haft små barn så hade jag troligen gjort en liknade Stig så de kunde springa där i.
Här fanns det medelhavs känsla å som den förra trädgården men här var det ett orangeri med uteplats som gav den känslan
Vad tar jag då med mig från denna trädgård? Medelhavskänslan så klart. Vem vill inte ha en bit av medelhav i sin trädgård ?
Träden, taket i trädgården som är så viktig. Har en del träd i trädgården redan men jag ska nog kunna peta in något mer. Och så sten kanten kring rabatten.

Det här var trädgård nummer tre. Två är kvar :)

Ha det bäst!
🎔

Kommentarer