"Hur fort växer en trädgård?
Nu har det gått ytterligare ett par år sedan trädgården anlades. Vad tiden går fort och vad det har växt!! Idag är det 5 år sedan trädgården bara var antingen en stor grop eller en jordhög. Men nu är det grönt!!
Jag fick hjälp av grävskopa att anlägga strukturen i trädgården som underlaget för gångar, dammen och underlaget för de hårda ytorna till sittplatser.
Men trädgården började med att jag byggde ett nytt hus, mitt i centrala Borgholm. Tyvärr blev det bara 500 kvm tomt kvar att skapa en drömträdgård på….. ☹️ Och jag som ville få plats med allt!!! Och det fick inte bli rörigt!!! Är detta möjligt?
Trädgårdsritningen var klar redan då jag byggde huset. Den hade ägnats lika många planeringstimmar som själva huset ? tror jag. Men sedan blev det enkelt. Det var bara att följa ritningen.
Idag finns det i vår lilla trädgård:
– En skog/arboretum med tulpanträd, Acer globusum, Sorbus Autum Spire Flanrock, Magnolior, Prunus Serrula, Acer Griseum, Viburnum Mariesii, Ginko, Katsura, Physocarpus med en massa undervegetation.
– En damm med guldfiskar och omgivande grönska med näsduksträd, valnötsträd, plommon, rosor, höga gräs, Budleija och en massa perenner som nävor, ormbunkar, astilben, rosenflockel, riddarsporrar, iris, flox mm mm.
– En pelargång kantad av krasse, daggkåpor och med klättrande rosor och clematis.
– Ett vintergrönt formklippt land med murgröna, buxbom och idegran, förgyllt med lavendel i massor
– Delvis inglasat lusthus på väg att omges av grön vägg med inslag av hängande blommor.
– Spansk inspirerad pergola med lejon fontän, vindruvstak, fikon, oliver, palmer och rosor i massor.
– Trädgårdsland med sommarens behov av grönsaker som potatis, bönor, ärtor, sallader och rotfrukter.
– Bärträdgård, som mina barnbarn älskar, med vinbär, krusbär, hallon, jordgubbar, bigarråer och smultron i massor.
Låter hysteriskt när jag nu ser det i skrift. Det skulle det nog också ha varit om jag inte hållit så hårt i strukturen. Gångarna är jätteviktiga. De är alla olika och håller isär och lotsar besökaren förbi olika miljöer."
Vem vill inte besöka en sådan trädgård med den beskrivningen? Jag ville dit och det blev trädgård nummer två på vår Tusen trädgårdar runda.

Redan utanför tomten fick jag en bra känsla när jag såg den röda bokhyllan där man kunde byta böcker. Älskar det! Skulle vilja ställa upp ett skåp utanför vårt tomt men det är troligen inte lönt..



Planket som var runt trädgården gav oss inte en chans till att förbereda oss på vad som fanns där innanför.





Jag fick en lite chock när jag möttes av allt. U så att här hade vår dotter sagt att här kan man inte spela kubb och det var alldeles sant. Här fanns inte en endaste tom yta.Här var det en damm med fiskar,gångar,pergolor,lusthus,köksträdgård och en alldeles underbar ute plats som hade en känsla av medelhav.






En känsla som jag älskar och vill få till hemma vid poolen . Kameran gick i ett men alla bilder som togs kan jag inte lägga här. Vill ju inte tråka ut er :)

Det här var en trädgård som tog andan ur mig. Det händer saker överallt och jag ville inte missa något. Fick lov att gå två runder för att få in allt. Medelhavs hörna ingav mig ett lugn och det var skönt med en sådan plats här.

Jag tar med mig många idéer här ifrån. Pergolan, medelhavshörnan. Tar även med mig att inte vara rädd att ta bort gräsmattan.
Ni som följer mig på Insta har redan sett att U redan har huggit tag i det. Att minska gräsmattan :)

Nästa inlägg blir från en trädgård som också ligger gömd som denna,bakom ett plank men nästa trädgård ligger i Kalmar.


                                                                       Ha det bäst!
                                                                                🎔

Kommentarer