Året 2017; Del 4


                                                                             


Det blev fyra delar och inte tre av 2017 årskrönika.
Idag fortsätter jag med månaderna September- December.
De övriga inläggen finner ni här; DEL 1, DEL 2 och DEL 3

September:




Näckrosen som vi köpte i Maj var jag tveksam om den skulle blomma men se i September så kom den första blomman. Det hann bli några till innan den gav upp. Funderar fortfarande om jag ska köpa en rosa variant också men är rädd att det kan bli trångt i vår lilla damm. Vad tror ni?


De senaste trädgårds rummet som vi påbörjade i Augusti började komma i ordning i början av September. 
Det hela började med att jag hade en tanke som U inte riktigt kunde se men en Klotrobina köptes in och då såg U det framför sig. Han förstod min tanke om en grillplats med ett lättare utekök.
U har alltid stått vid den här platsen och grillat under våra år här så nu var det dags och göra något mer permanent.



Gräsmattan grävdes bort bit för bit och ersattes med grus. Vår kryddtunna kom fram på ett helt annat sätt. Innan försvann den i all det gröna.
Idegran är något som jag har önskat att få in i trädgården men inte vetat vart. Nu fick det bli en idegrans häck runt vår nya  grillplats. Ska bli kul att se hur den blir fram över. Växer den fort? Hoppas det :)

Äppelträdet trimmades





Oktober:

Började med Skördefest och sedan fortsatte Oktober i ett lugnare tempo än tidigare. Gick mest runt och pysslade. 

Fick ihop en Taklöks tårta som jag satte överst i spaljén vid GENVÄGEN. Kändes bra att kunna ta en närmre titt på Taklökarna utan att bryta ryggen av sig :)

 

I mitten av Oktober så var det dags för "Höstning". Samma sak som "Vårning" som jag har berättat om men nu åker vi till dem som kom hem och hjälpte oss.
Vi klippte häckar, grävde, umgicks, åt och drack gott. Älskar dessa traditioner :)

Nätet åkte på nätet så inga löv skulle hamna där i.


November:


21 November kom ett tunt lager snö. Inomhus hade vi ett tjockt lager byggdamm. Vi påbörjade uppfräschning av hallen. Orken till det fanns egentligen inte men vi körde på och det ser bra ut nu. Klart är det inte men  något måste vi ha kvar att göra under 2018 eller hur?
                                                                    
                                           Bild 

         
Julens blommor började komma in i vårt hus. Jag köpte mig ett helt flak med vita Hyacinter. Tog in efter hand från altanen så de höll hela året ut. Måste komma ihåg att göra likadant i år,

December:


Fortsatt med hallen och småpysslade här hemma. Klädde in ljusringen med Thuja och vi gjorde oss en ljuslåda av materialet som vi fick över från hall uppfräschningen.



Bild
Knäcktratten. 2017 års favorit uppfinning



Julen firade vi hemma med mina föräldrar. Nyår blev också på hemmaplan men denna gång med U:s bror och hans familj.

Så där! Nu är 2017 trädgårds år sammanfattat och nu är det dags att planera för 2018. Än så längre har jag inget speciellt i mina tankar som jag vill göra förutom allt som vi verkligen måste göra. Tråkigt med nödvändigt.

Önskar er alla en god fortsättning och så vill jag tacka er för att ni följer mitt trädgårds liv här på bloggen, Facebook , Instagram. Ni inspirerar mig att fortsätta. Tack  ❤

Kommentarer