Året 2017; Del 2


Ja men då fortsätter vi med återblickarna från 2017. 
Första delen finner ni HÄR.

Maj:
 
 I början av Maj började det bli ordentligt trångt på vår altan. Frösådder, katter och vi människor ville vara där ute och alla på en och samma gång. Någon måste ut och det fick bli de Sicilianska Luktärtorna som åkte ut först.
De hamnade i ett av våra  betongringar. Som stöd fick de ett nät att ameringsmatta och när glas kulorna kom på så såg det ut som en säng gavel :)
Det var fortfarande kyliga nätter så de fick ta med sig en fleece filt som togs av och på och det gick bra. De växte och frodades och jag njöt av deras härliga doft.

  

En damm utan en näckros är väl ingen damm? Jo, det är det ju men visst är det trevligt med en näckros eller två.
Vår damm är inte så stor så vi köpte en Näckros. Trodde aldrig att den skulle blomma i år men det gjorde den. Ni ska få se längre fram i inlägget.

Fem nya familjemedlemmar kom straxt efter  att  Näckrosen planterades


9:e Maj så trodde jag inte mina ögon när jag drog upp rullgardinen. Jag fick gnugga ögonen ett par gånger. Utanför fönstret låg det ca 1 dm nysnö! Hallå!! I Maj!! Snacka om bakslag. 
Som tur vad så var det borta dagen efter. Puh!

Besökte Öland Spirar. Klicka på länken så kan ni läsa mer här
21 Maj. Årets första Rabarber Paj. Mums!


I slutet av Maj började vårt Blåregn vid ytterdörren att blomma. Jag tror faktiskt att  Blåregnet kan vara min absoluta favorit klätterväxt. Älskar dess doft!

Juni:


Juni är Aklejornas tid. Här hemma får de fröså sig hej vilt! Rosa, vita, blåa, flerfärgade, ja de finns i alla olika varianter och överallt i trädgården. Älskar dem!


 

Nationaldagen. Klarblå himmel. Vi "smyganvänder" grannens flagga. Prästkragar, Rhododendron blommar. Hela trädgården i full blom!

 


Hur många gånger händer inte det att man åker till plantskolan med en tanke på något specifikt man ska handla och så kommer man hem med något annat? Jag vet inte hur det är med er men med mig händer det ofta tyvärr  Men hur skulle jag kunna lämna kvar det vita Blåregnet när jag fann det? Tidigare i inlägget sa jag ju att jag älskar mitt blåa Blåregn. Självklart måste jag även har ett vitt Blåregn. 
Jag hoppas att det kommer tas sig rejält under 2018 .

Sittplatser får man aldrig för många av. Vi gjorde en bänk vid dammen

 
I mitten av Juni så började vi hugga tag i vår hemska garageuppfart. Den är ännu inte så so vi önskar men vi är en bit på väg. Ni kan läsa mer om det HÄR. Vi får se om vi får till det sista under 2018.


Midsommar så arbetade jag och när jag kom hem var U:S bror med familj hemma hos oss. Vädret var som det brukar vara vid Midsommar. Fram och tillbaka men barnen badade i Poolen och vi vuxna tog igen missad tid. Det var en härlig helg.

Det händer en hel del under sommar månaderna så jag får allt avsluta dagens inlägg här så fortsätter  vi med Juli månad  inom kort.

Ha det bäst!

Kommentarer