Skåne (Del 2)


Utan era tips så hade vi inte åkt ned till Knäbäckshusen och vilken förlust det hade varit.
När vi kom dit och hade gått ned för trappan så kändes det som att vi hade åkt utomlands. Så läckert!
Jag är ju inte känd för att bada så badkläder hade vi inte med oss. Det var några barn som vågade hoppa i plurret men de hade våtdräkter på sig, under sina badkläder. Vattnet var inte så varmt precis :)

Vi gick sedan upp till den lilla byn som har blivit flyttad till där den är nu. Det kändes konstigt att den bara låg där men kul å få se. Så tack till er som tipsade om detta underbara ställe.




Nästa stopp blev Simrishamn och självklart ett besök på Apotekarns trädgård. Vi hade tänkt äta lunch där men det var inte öppet men vi hittade snart ett annat stället att äta på.
Vi hade tänkt att gå och titta på Ulf Lundells utställning men mörka moln och muller gjorde att vi begav oss söderut. Där det såg ljusare ut på himlen :)



Vi åkte till Åbergs trädgård, straxt utanför Ystad. Ett ställe som jag inte har besökt innan så jag hade inge speciella förväntningar men
oj, vad mycket "godis" det fanns där och då är ändå växtsäsongen i sluttampen.
 Hur ser det då ut här på vår och försommar? Det är något som jag önskar att jag kan få se nästa år.

Jo då, jag fick med mig en "godis påse". Vad som fanns i? Det får ni se längre fram ;)



Ett ställe till som jag blev tipsad av er var Karl Fredrik i Eklaholm. När vi kom fram dit och jag klev ur bilen så tänkte jag att här kommer det handlas men det blev inte riktigt så.
Jag fick med mig en planta men det var det enda som föll mig på läppen. Lite för .. vet inte vilket ord jag letar efter men lite för... rörigt , kanske.. Mm, det var kul att få se det men det är inte i nuläget ett "måsteåkadit"- stället men som sagt. Kul att få se så tack för tipset :)



 Vi avslutade dagen här uppe på kullen vid Kivik med goda revben och ett par goda , lokalproducerade öl. Vi har börjat göra så, besöker systembolaget där vi är på semestern för att se om vi kan upptäcka några nya goda öl och det gör vi för det mesta. Riktigt kul :)

Utsikten var magisk och jag sa till U att det måste var hur läckert som helst att se soluppgången här. Så vi ställde klockan på 05:45 så vi inte skulle missa att hälsa solen välkommen

Onsdag morgon så vaknade vi och det var allt motigt att kliva upp men soluppgången som vi fick se var helt klart värt det!



Vi såg så mycket mer men vill inte tråka ut er med det här. Ni som följer mig på Instagram och på bloggens Facebook sida har fått se fler bilder från vår semester.

Tipsen som jag fick av er har jag som sagt skrivit ned på en lista och jag tänkte att ni kanske vill ta del av den.
Jag ska bara skriva rent den och sedan lägger jag den på bloggens facebook sida. Jag säger till när jag har fixat det.

Ha det bäst!





Kommentarer