Blommig Fredag- Nolltolerans!


Nolltolerans är inget som jag lider av i trädgården. Jag går väl med på det mesta, eller?


Ogräs är vackert. Till och med när det tar över stenläggningen, stenrabatten och grusgångarna.
NEJ! Det tolererar jag inte! Som tur vad så finns det hjälpmedel till att hålla det borta.


Som till exempel den underbara stenfog rensaren. Jag vet inte riktigt vad den heter men den underlättar borttagningen av ogräset så pass mycket att det borde ingå en sådan när man köper plattorna. Har ni inte en redan men har stenläggning, köp en!
Perfekt att önska sig i julklapp (om de finns att köpa nu, vill säga),



Ogräset som finns i gräsmattan är faktiskt rätt så vacker om man tar sig en närmre titt men visst finns det en fantasi om att den lilla gräsmatta som vi har kvar, skulle se mer ut som en golfbana.
 Ni vet, så där alldeles ogräsfri och jämn, men jag känner en stor tolerans mot det som växer i vår matta och ogräset som växer i rabatterna. 

Ogräs i rabatter/gräsmatta= helt ok
Ogräs i stenläggning/stenrabatter/grusläggning =inte ok

Däremot så kan jag gilla en gräsmatta som är alldeles gul av Maskrosor så länge det inte är vår gräsmatta.
Jag kan älska en grusgång som vilsna små violer/penséer/vallmo m.m  har frö sått sig i , bara det inte är i min trädgård.

Min tolerans i trädgårdslivet är rätt så stort och föränderligt medans min nolltolerans är så mycket tydligare i det "vanliga livet"...

Jag ska kika in hos BLAND ROSOR OCH BLADLÖSS för att se vad ni andra har för någon nolltolerans ,

Ha det bäst !

Kommentarer

  1. He-he! Noen grenser skal man vel ha...

    SvaraRadera
  2. Hm, en sån där stenfogsrensare ska jag allt ta och skaffa mig en. Brukar ligga på knä och rensa med en spik!! mellan fogarna men en stenfogsrensare känns ju mer ergonomisk, och kanske den t om är mer effektiv också. Håller tummarna för det :)

    Trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart mer ergonomisk en att ligga på knä med en spik. Hoppas att du hittar en :)

      Radera
  3. Aha! Tack för tipset. Jag har stått med en sån i händerna många gånger. Boarsten alltså! Utan att köpa den... Nu vet jag att den funkar :D
    Allt för att få bort det där ogräset som även jag har Nolltolerans mot!

    Kram och trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den underlättar ogräsjobbet OCH gör det en aningens roligare. Beror troligen på att man ser resultat snabbt utan att få ont i hela kroppen ;)

      Radera
  4. Låter som borsten är bra, har inte sett den förut. Nu skall jag på spaning.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du finner en nu men annars tar de troligen fram den till våren igen.
      Önskar dig en trevlig helg med :)

      Radera
  5. Ska hålla utkik efter rensaren. Även om min tolerans mot grönt i fogarna är ganska hör så finns det ändå gränser. Tack för tips!'
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känner jag att det är ok med ogräs i fogarna men sedan går det ett tag (minuter, dag) så vill jag ha bort det och då är den här makapären räddaren i nöden för mig.
      Kul att kunna tipsa :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.