Äppelringar med hjälp av Youtube..


Ibland får jag "hjärnsläpp" och då är det tur att man kan finna råd via internet.



Grannen har äppelträd som dignar av frukt .
De har ingen möjlighet att ta hand om allt så de har sagt att det är bara att hämta.
Vilken tur för oss :)



Förra året gjorde jag en hel del äppelmos men det behöver jag inte i år. Grannarna , de med äppelträden har redan kommit över med ett gäng burkar.
Jag är sugen på att göra Chutney men jag har inget bra recept på det ännu. Jag får gooogla runt lite så hittar jag säkert något. Om det nu inte är så att ni sitter på världens godaste Chutney recept och vill dela med er av det till mig? Jag tar tacksam t emot det i så fall.


Idag blir det ingen Chutney i alla fall. Jag ränker använda mig av tork apparaten som jag köpte för ett tag sedan. 
Jag har bara använt den en gång innan och då torkade jag vindruvor. Ni kan läsa mer om det HÄR.

Min första tanke var att jag skulle ta fram mandolinen (heter det så) och skiva äpplena på den men så kom jag på att jag fick ju någon slags mackapär av mina föräldrar förra året..
Jag hittade till slut den och jag fick total "hjärnsläpp" ! Hur farao använder man den här???

Det var då Yotube räddade mig. Så fort jag sökte på "hur använder man äppelskalare" så kom en länk upp till Moster Huldas äppelskalare
Filmen var så informativ så jag känner att jag måste dela med mig av den till er.


Ni förstår att allt klarnade för mig efter att ha sett filmen. Så nu  har det skalats och rensats äpplen i full fart. Jag har lite svårt att förstå hur de kunde göra detta utan att smutsa ned så värst....


Så nu ligger de på gallerna i torken och..


.. det är bara locket som skall på.
Sedan får de sköta sig själv i ca 7 timmar . Kanske lite längre.

Jag har nu en jobb helg framför mig så det blir kanske inget inlägg här på bloggen på ett tag men på INSTAGRAM så kan ni följa vad som sker i mitt liv :)

Ha det bäst!

Kommentarer