Skälbyträdgården

"Skälbyträdgården- en trädgård för alla sinnen", 
så står det när jag kika in på arvsfondens sida för att hitta mer information om trädgården som vi besökte i helgen.


Den 3 Juni i år var det invigning av denna trädgård. Det var samma dag som det var öppna trädgårdar runt om i vårt land. 
Vi hade siktet inställt på Öland denna dag och jag kände inte för att trängas med en massa folk, vilket jag trodde att det skulle bli på Skälby under denna invigningsdag. Trädgården är öppen året runt så varför inte ta en dag när man kan lulla runt i lugn och ro istället?

Så vi åkte upp i går och vi var alldeles själva. Skönt!


Trädgården är tänkt att kunna användas oavsett särskilda behov . 
Olika verksamheter har hjälpt till att bygga upp trädgården. 
Öppna förskolans barn har till exempel gjort olika mobiler som hänger lite varstans i trädgården.


Dagverksamheter har hjälpt till med bland annat att bygga dessa snygga och praktiska odlingslådorna.
De högre lådorna var i precis lagom höjd att arbeta i , utan att få ont i ryggen och de lägre ser ut att vara lagom höga om man är rullstolsburen. Alla har möjlighet att känna, lukta och ta sig en smakbit :)


Trädgården är som vår trädgård, inte klar och det ska den väl inte vara ? en trädgård är föränderlig, eller hur?
Det finns projekt som är påbörjade som till exempel detta vattenfall. Det ska bli kul och se hur de har tänkt att den ska se ut.



Det här är en trädgård som jag vill och kommer följa. 
Jag är nyfiken på att se hur den utvecklas och jag blev redan nu inspirerad till nya, mindre projekt till vår trädgård.

Härligt att Kalmar stad med hjälp av olika föreningar, fonder, verksamheter har gjort detta.

Som alla vet så är ju-
trädgårdsarbete en lisa för själen.

Om ni vill läsa mer om trädgården och få reda på vart i Kalmar den ligger så kan ni kika in på följande länkar:


I samma närområde ligger även Skälby 4h-gården med ett härligt fik och djur förstås. En park där barnen kan leka finns också. Det är inte svårt att till bringa många timmar här om man vill :)

Ha det bäst!






Kommentarer

  1. Jag blir så förtjust varje gång jag ser ett sådant där hängsmycke till trädgården. Ska definitivt ägna vinterns pysselkvällar åt att göra mig ett eget. Måste bara komma på vad jag ska ha för ring att hänga sakerna ifrån :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.