Det prasslar och smaskas i vår trädgård 


Under de 15 år som vi har bott här så har vi alltid haft turen att ha Igelkottar .
Första året så var det tio ungar och två halv stora här. Det var mysigt men lite små jobbigt, eftersom det var kottar vart man än satte ned fötterna. Vi vågade knappt klippa gräset och vi hade öronen på spänn, ifall någon kotte behövde hjälp.
Vi hade en plast damm som de trillade ned i och behövde vår hjälp att komma upp ur. 
Det mest komiska var när jag mötte mamma Igelkott inne i vardagsrummet i full speta mot katternas matskål! Hon skulle bara dit men jag hämtade grillvantarna och bar ut henne. Hon var inte glad på mig då :)


I år så är det inte så många ungar. Vi har räknat dem och kommit fram att det är nog fem stycken. De är ju inte lätta att skilja på men vi har sett fem stycken samtidigt.Det kan ju vara så att det var någon som var på annat äventyr i trädgården.
För äventyr är de på var dag nu. De letar väl efter lite goda maskar, snäckor eller larver , kan jag tänka mig.

De är ute och vandrar ett tag för att sedan återvända till boet som de i år har valt att ha under golvet som är bredvid växthuset.
Ett ombonat ställe som de får vara i fred och det blir inte så varmt där eftersom träden skuggar.


Utanför boet så har jag ställt fram två tallrikar. En för vatten och en för mat.


Mestadels så är det kattmat som gäller men deras favorit mat är Spagetti och köttfärssås.

När det serveras så smaskas det ordentligt vid växthuset :)

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Så gullig igelkott, kul att ha lite djurliv i trädgården. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är så glada över att de trivs i vår trädgård :)

      Radera
  2. Vilken lycka ! För sådär en tjugo år sedan hade vi en igelkott här som åt ur hundens matskål på gräsmattan..en underbar syn att se den lilla kotten hänga över kanten på en stor rostfri bunke knaprandes torrfoder :D Tyvärr har vi inte haft några synliga kottar sedan dess trots att vi var hundfria ett par år..grannen har tom burit hit en då hon hade många hemma hos sig men den traskade väl tillbaka kan jag tro alldeles förvirrad ;) Hihihi...underbart är det iallafall så lyckliga du !
    Ha en fortsatt skön lördag !
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan se den framför mig .Hur hen gör allt för att komma åt hundmaten. De är verkligen matglada :)

      Radera
  3. Men vilka fina gäster ni har i trädgården, vad roligt! Och den sista bilden är ju fantastiskt fin! Tyvärr har jag ännu inte sett någon kotte hemma hos oss i år, det brukar komma en, men de blir inte långvariga då vi ju har hund...
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Var precis inne på din blogg och jag kan förstå varför kottarna väljer en annan trädgård;) Full fart på ert nya tillskott :)

    SvaraRadera
  5. Underbart med djur som igelkottar som inte äter växterna i trädgården. Fina bilder.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Peppar peppar, ta i trä så har vi inga djur i vår trädgård som käkar på våra växter. Ja, det är väl bladlössen i så fall.
      Ha det bäst!

      Radera
  6. Vad roligt med igelkottar. Senast vi hade det var säkert för 10 år sedan och då hade de övervintrat under trappan. Den finns kvar men inte igelkottarna. Jag saknar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju undra vart de har tagit vägen.. Vi får hoppas att de kommer igen :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.