Månadens bilder: Maj 2016


5 April 2016
Om ni vill börja med att se tidigare inlägg under temat " Månadens bilder 2016" så kikar ni in här.
Jag tittade själv in där en snabbis och Oj, vad det händer månad från månad
Jag är glad för att jag började med att följa en del av trädgården så här kontinuerligt. Överblicken som jag får över hur den utvecklas och hur växterna samspelar med varandra, hade jag inte fått annars.


Det första som jag själv ser är en förändring som har sket vid kärleksstigen. Ja, jag vet att det är inte den vi följer i år men hur kan man inte nämna rosställningen som vi har byggt? Det går liksom inte. Den "tar över" bilden, eller hur? Det ska bli kul och se hur/om rosorna tar över den i år , helt och hållet eller ej..
Men nu koncentrerar vi oss på Gångrabatten, Måste hitta ett bättre namn,, Har ni några förslag så nämn dem gärna! Jag behöver inspiration.


Den högra rabatten ser ut och vara i bra ordning. Inget ogräs här inte, eller....?


Jo då det finns ett och annat. Inte mycket men de är där.
Ser ni att det är torrt i marken? Vi har ändå fått en del regn men inte tillräckligt. Jag undrar om det är därför som Ormroten inte ser så pigg ut eller om det är vintern som har gått illa åt den. Som den har gjort mot rosen `Kalmar´.. Som tur är så kommer det små spröda skott , så jag får ta och klippa ned den och hålla tummarna för att det ska gå vägen
Tulpanerna är på väg men jag tror att det har kommit en "Joker" bland `Black parrot´..Det är en som inte ser ut som de andra.. Den är lila....


Vänster sida har blivit lite mer lummig än den högra. Den är mindre så det kan vara en förklaring samt att det är lite tätare planterat.


Rosorna här har klarat sig mycket bättre. Clematisen `Oouge cardinal´ser också ut att må bra. Den har redan börjat klättra upp på vårt hemmabygge till spaljé.

Allium `Gladiator´ står vid sidan om och växer som bara den. Det kommer blir ur häftigt med dess stora, lila bollar svävande i luften :)


Korstörne trädet har inga knoppar ännu som ens visar en tendens till att  finnas så jag koncentrerar mig på det som växer runt dess fötter.

Som ni ser så har alla lökar (Tulpanlökar `Beauty Queen`
Pingst liljor som jag har planterat poppat upp över hela denna rabatten. Knopparna finns där och det dröjer nog inte så länge tills de första slår ut.
Silverarvet sköter sin uppgift som är att täcka marken runt omkring. Det kommer bli en silvergrå matta som lite senare kommer att blomma med vita blommor.

Växtlista för rabatten finner ni här.

Ha det bäst!

Kommentarer