VÅREN ÄR HÄR !



 Vilket underbart väder! Nu är våren här. Enligt mig och
 SMHI . Kika in  här så kan ni följa vårens framfart :)
Årstidskarta


Vårens ankomst

UTVECKLING
DE SENASTE
SJU DYGNEN






legendVinter
Vårtemperaturer

(Dygnsmedeltemperatur över 0°C)
Vår sedan minst 7 dygn, enligt meteorologisk definition

(Dygnsmedeltemperatur över 0°C 7 dygn i följd)

Det är min jobb helg men jag slutade redan vid 13 i dag så solen var ännu framme när jag kom hem.
Lite kyliga vindar men det hindrade inte mig. Jag ville UUUT :)


 Jag tog med mig kaffe muggen  och så började vi med att försöka få bort "stubben" ur rabatten vid smultronstället.


Stubben är ett Sälg träd som hade svart vide kissar men det blev dåligt efter ett antal år så vi sågade ned det men behöll en bit av den. 
Tanken var att det skulle bli ett klätter stöd till bland annat en Clematis och det blev det men "stubben" tog för mycket plats. Så bort med den och när vi ändå gör det så ska vi göra om formen på rabatten också.
Uteplatsen är till höger om den raka kanten ( den som är närmst i bild)
Som ni ser så är den i en vinkel ut emot gräsmattan och det känns onödigt plus att det är lite bökigt att klippa gräsmattan där i hörnan. Så nu ska det bli en rak kant mot gräs mattan i stället och så kommer det bli en vinkel mot uteplatsen.. Känns som jag flummar på men jag hoppas att ni förstår mig :)


U höll på att ge upp när vi försökte få bort "stubben"... 
 "Vi gräver bort jorden så mycket vi orkar sedan sågar vi bort det och häller jord över", det var hans lösning men inte min...

Nu kände jag att jag hade inte så mycket att säga till om egentligen med tanke på att det var hans muskelkraft som vi var beroende av för att få bort "stubben" över huvud taget. 
Jag har inte så mycket att tillföra vid sådana här tilltag mer än att peppa och det gjorde jag :)


Vi grävde bort jord så rötterna kom fram en efter en och U hög av dem med yxan. När det kändes motigt så hörde jag mig själv säga " Ja, men där är en rot till. Vi tar bara den så lossnar det nog..".
Jag hörde mig säga det ett antal gånger och för varje gång så kändes det mer okej med U:s första lösning..


Men till slut så lyckades vi! 
Vi fick loss det . Vilken lycka :)

Nu är det "bara" rötterna kvar som måste bort men de kommer att komma fram mer när vi flyttar på jorden i rabatten så de får vi ta efter hand.

Det kändes som att detta var startskottet på årets trädgårds arbete, 2016.

Nu är det ju viktigt att man inte tar ut sig allt för mycket så här i början på säsongen så efter detta lyckade slut resultat , satte vi oss i bubbel baljan i efter middags solen och njöt av vår prestation. Det är viktigt att belöna sig efter gott arbete, eller hur ? ;)
Jag kan avslöja att det "bränner" gott i ansiktet nu efter den lilla stunden , där i. Jag kände att jag borde haft sol glas ögonen på för solen var så stark. 
Få ta och leta redan på dem för det sägs att även de närmaste dagarna skall bjuda oss på sol.

 Jag hoppas att det stämmer. 


Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Men har ni vår! Inte vi...
    Vilket jobb ni har börjat trädgårdssäsongen med! Vi har sågat sly ute på isen idag. Det var våran början. Och som du sa så ska man ju inte ta ut sig alldeles så vi gick in och vilade och somnade båda två.

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat med stubben! Har också märkt att solen verka ta fast jag bara varit ute några timmar och så är det så skönt att det officiellt är vår även i Smålandw inland. Jiiippii!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.