Månadens bild/er: December 2015


"Undrar om det fortfarande är grönt när vi kommer till December? Ja, det får vi se när vi är där."
Så avslutade jag förra inlägget om månadens bilder och svaret på frågan blir (tyvärr) ja..


Grönt, grönt och åter grönt :( Hoppades så att det skulle vara åtminstone liiite vitt. Det kunde väl ha varit lite frost åtminstone som det var igår. Nä då. Idag visar termometern +10. PLUS?? Fel fel så fel.. Vart är vintern? Snälla kom hit och besök oss, i alla fall  i ett par dagar. Helst vid jul. Är min önskan allt för svår att uppfylla?


Nu är det som det är inget att "hänga läpp" för men Flädern ser allt lite hängig ut. I alla fall de bär som ännu hänger kvar. Jag trodde att fåglarna skulle ta dem..


Det är verkligen inga uppiggande foton som jag bjuder på idag. Lummigheten är som bort blåst. Nu ser man till och med grannens gröna sop tunna.
Det är ett hål i häcken där men det skall täppas igen så fort Tujja börjas säljas igen.


Tujja har blivit vår favorit häck växt. Den växer fort och ger ett bra insyns skydd. Sen att den även är vintergrön är också ett stort plus :)


Blomster ön har inte ändrat sig så mycket men träd och buskar har blivit nakna.
Sedan ser jag att vår gräsmatta har blivit mer en mossmatta här vid blomster ön. Det blir att ta tag i till våren.


Kransveronikan har lagt sig till vila .


Jag letade "desperat" efter något vackert att fotografera . Till slut så fastnade min blick på denna skönhet.
Vet ni vad det är för fröställning
En perenn som både människor och insekter uppskattar..
Har ni kommit på vad det är för någon perenn?

Här kommer svaret:


Rudbeckia :)

Så nu har ni och jag fått följa med den här delen av min oas under ett år och sett dess förändring under årstidernas gång.
Jag vet inte om jag ska fortsätta nästa år men med en annan del av trädgården.
Vad tycker ni? Om ni nu tycker att det är intressant och vill att jag ska ta en "ny del" av trädgården under luppen, är det något ni vill att jag ska fokusera lite extra på ? Berätta gärna :)

Om ni vill se tidigare inlägg från denna del av trädgården så kan ni kika in på denna länk.

Ha det bäst!

Kommentarer