Pelargonfrossa ♡


Jag gillar Pelargoner och jag har inga problem med att sköta dem Perfekta blommor för mig som glömmer bort att vattna dem ibland. De tål att bli bortglömda (de finns så klart undantag) och de belönar mig med att blomma. Det är en blomgrupp som jag gillar och jag vill ha fler av dem. Jag tar chansen att ta sticklingar så fort jag har möjlighet. Det är bara en sak som jag har svårt med dem.. 


Jag  misslyckas oftast med att övervintra dem. Det känns så tråkigt att de man har köpt in under årets gång blir mer som ettåringar. Efter en säsong så får jag kasta dem. Vilket jag inte vill.

Jag kommer ihåg ett år , som det gick bra. Det var ett år som vintern var så mild att de kunde stå på vår inglasade altan och där blommade de hela tiden. Jag trodde att de inte skulle blomma mer efter det men de fortsatte ända till vintern där på. Då dog de...Kylan slog till och jag var inte beredd. Jag trodde väl att det skulle gå bra att göra som året innan.. men men man lär sig av sina misstag.


Jag har inget bra utrymme att förvara dem i på vintern . Hur gör ni? Jagvet att jag har bett om tips förut men jag gör det igen. Sitter ni där med ett "idiot säkert" tips så dela gärna med er av det så jag har en chans att lyckas övervintra mina sötnosar.


Jag säger sötnosar eftersom jag inte vet deras namn. Jag köpte de här sticklingarna i blindo. Det fanns inga etiketter så det var spännande att få se hur blomningen skulle bli. De översta tre bilderna är på den ena Pelargonen och den känns lite mörkare än den andra.



 Den kanske bara är en inbillning. De är kanske av samma sort, Vad vet jag? Jag vet i alla fall att jag gillar deras fläckiga blommor. 
Visst är de vackra :)

Ha det bäst!

Kommentarer