Månadens bild: April 2015


April månad och nu har det hänt lite sedan förra månaden. Vill ni redan nu  jämföra mellan bilderna  så kika ni in här.

Det var väl under "vårningen" som det mesta hände.Makens syster med make var här och hjälpte till. Vädret var inte det bästa då (se länken "vårningen") men vi hann med en hel del innan fingrarna var stela av köld...

Träden blev beskurna. Äppelträdet till vänster om lusthuset fick en mer naturlig beskärning medans  prydnads plommon träden fick en mycket hårdare beskärning...

Kändes hårt men var tyvärr nödvändig. Grenarna var så pass ruttna att de trillade ned när det blåste lite hårdare vindar. De träden planterades någon gång i slutet av 70- talet så de hade gjort sitt.
Jag ville inte ta ned dem helt utan de ska få agera klätter stöd åt de klätter växter som jag har satt där. 
Det blev en känsla av tomhet men jag hoppas att det kommer kännas bättre när växterna börjar slingra sig upp i topparna. Jag kan se framför mig att det kommer att bli så bra! Hoppas jag...

Jag klippte även ned Havtornet. Det hade dragit iväg på höjden och jag vill att det ska vara lätt att sköta om dem. Vill slippa stå på stegar. Det är även därför som Äppelträdet klipptes ned så lågt. Jag vill kunna stå på marken och plocka äpplen. Varför krångla till det?

Rabatterna är rensade och kantade.Perennerna nedklippta och gräsmattan börjar bli grön. 

Rosorna i den upphöjda rabatten till höger i bild har nu fått små fina blad. Suget efter att börja klippa ned dem finns men  jag får hia mig ett litet tag till. Jag vill att de ska komma igång lite mer innan jag tar fram sekatören men i mitten av April är det klippt för dem. Pervioskan klipptes ned ooch jag såg att det var liv i den. Vår mörka Fläder har tjocka knoppar som håller på att slå ut. Känner bara ren glädje när jag ser allt som sker i trädgården . Det är en härlig tid nu och det gäller att njuta av var stund. Så nu tänker jag bege mig ut i solen.

Ha en fortsatt skön Påsk helg!


Kommentarer

  1. Så grön er gräsmatta ser ut att vara redan!

    Kul att du vill vara med i min tävling! Självklart blir det 5 lotter.

    Påskhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.