Lungört (Pulmonaria)



När vi flyttade till huset där vi nu bor så fick jag ett par plantor eller snarare ett par ruggor av denna växt av min pappa. Jag vet att den har funnits med länge i hans närvaro och jag tog tacksamt emot den. Jag visste inte då att det var ruggor av Fläckig Lungört som jag fick. Namnet har jag lärt mig i efterhand.

Jag har även lärt mig att den sprider sig villigt. Den behöver ingen hjälp med att sprida ut sina frön och av min egna erfarenhet så verkar den inte ha några större krav på sin växtplats.
Mina växer i alla lägen, Sol, skugga, torrt, fuktigt..  men visst är den som vackrast enligt mig i lätt skugga. Där håller den sig fräsch länge.

På grund av det så började jag att flytta på dem till Rostigs rabatten som är mot häcken. Där är det lite skugga och lummigt och jag vill få till en "lund" känsla där och jag tycker att denna växt förstärker den känslan.

Jag har som sagt,bara en sorts Pulmonaria men det finns flera sorter. Blommorna blommar i rött, rosa, blått, lila och vitt. Beroende sort och i vilken  stadie i blommnigen de är. Bladen är ludna, lite sträva. Form och utseende skiljer sig mellan sorterna. De finns som  fläckiga, breda, smala ..

Det skulle vara kul att ha fler sorter av Pulmonaria men om man har det tydligen så korsar de sig lätt enligt info på google. Har ni någon erfarenhet av detta?

Lite Snabbfakta:
*Blommar tidigt. I min trädgård så börjar den blomma  i början av April och blommar till Juni, Juli. Sedan är de vackra bladen kvar och bildar en vacker matta under de övriga växterna.

*Den blir ca 15-30 cm hög.

*Lungörten sägs ha använts  mot heshet, Astma och Bronkit men bör ej användas på grund av att den innehåller cancer framkallande ämnen... Se källa! 
Mycket får man lära sig när man surfar runt på nätet. 


Jag kan lova er att jag  kommer att hålla utkik efter andra sorter när jag kommer till blomsteraffärer, plantskolor och ser jag dem i andras trädgårdar så kommer jag att tigga ;)


Ha det bäst!

Ps. Länk kommer att hamna till vänster i bloggen under Växtlista. Min tanke är att jag ska fylla på den efter hand. DS

Kommentarer