Gulsparv

Igår var det sista dagen för årets räkning av vinterfåglar inpå knuten. Resultaten mella Sveriges och mitt skiljer sig lite.

Summering/översikt räkningen 2015  - antal individer

Topplistan 2015
1Talgoxe Parus major124 463
2Pilfink Passer montanus95 162
3Blåmes Cyanistes caeruleus81 984
4Gulsparv Emberiza citrinella57 980
5Domherre Pyrrhula pyrrhula43 542
6Koltrast Turdus merula40 084
7Skata Pica pica38 153
8Grönfink Chloris chloris37 800
9Kaja Coloeus monedula33 411
10Gråsparv Passer domesticus26 290

Slut resultatet från mig är följande:

Gråsparv
Gråsparv  13
Pilfink 10
Koltrast 7
Talgoxe 4
Skata 4
Blåmes 3
Gulsparv 2
Ringduva 2
Gråkråka 1
Rödhake 1
Kaja 1

Nu har jag räknat ett par år och jag märker skillnad. Det är färre arter och antalet individer har minskat här hos oss.  Få se om jag kan komma på hur jag ska lyckas locka hit fler fåglar till vår trädgård.

Nuär som sagt vad är årets räkning av fåglar över så nu får jag ta och koncentrera mig på alla fröer som ska ned i jorden i stället.


Barnkammaren blir även i år i tvättstugen. Golv värmen där inne gör att det blir varmt och gott för dem. 
Odlings lampan är upphängd, så jorden är inköpt och....


... idag fick jag hem tre stycken dusch munstycken som jag har beställt.
Jag har haft en av dem förrut men den frös sönder i växthuset. Såå klumpigt av mig.
Blomsterlandet hade ännu inte fått hem några men jag hade hört att de även fanns på 
Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik och där fanns det tre olika modeller. Så det var bara att "klicka" hem dessa tre och en lök fick följa med.

Så nu är allt förberett så det finns inget som hindrar mig från att börja peta ner frön jorden. Jag måste bara spana på vilka som ska sås först men snart går startskottet för årets frösådd :)

Ha det bäst!



Kommentarer

  1. Lycka till med alla fröer! De har ju förutsättningarna.
    Rose-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Rose-Marie. Jag hoppas bara att det inte blir allt för trångt..... ;)

      Radera
  2. De är munstyckena är riktigt bra. Fast jag har inte fattat vad jag ska ha det spetsiga till. Hm ... undrar var mina är någonstans. Köpte tre satser, så de borde kunna gå att skrämma fram. Har blivit lat och kör mest med underbevattning och trycksprejflaska. Det går så mycket snabbare ;) Fast munstyckena är finare och lite mer romantiska :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Så väl du förbereder dig. Här tog sålådorna slut,
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.