Fjäskeri på hög nivå :)



Som ni kanske redan vet så är det denna helgen som vi ska räkna fåglar. I Fredags var väl aktiviteten så där vid våra matbord. I Lördags var det än värre så då tänkte jag att nu får jag ta till det "tunga kavalleriet". Nu måste jag ta till operation fjäskeri !




Jag började knäcka upp Hasselnötterna som var kvar sen julas, tömde burkar med hackade mandlar, små skvättar med Musli, havregryn,Solrosfrön åkte också ned i bunken. Hällde sedan över smält kokosfett och margarin. Kletade ned detta i diverse formar och ställde ut på altanen över natten.


Idag på morgonen åkte några av dessa alster ut. Det tog en stund men sedan kom dom! Vi har inte kunnat räkna så många fler fågelarter men Rödhaken tyckte att detta var smaskens. Hen brukar bara vara framme en kort stund men nu satt den där och smackade i godan ro :)

Imorgon ska jag räkna ner och skicka in resultatet. Just nu står det mellan Pilfinkarna och Gråsparvarna.

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Varför har inte jag gjort egen fågelmat den här säsongen? Det är ju roligt. Jag köpte ju cocosfett ;)

    Hoppas att du får en trevlig kväll!
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det aldrif för sent för att göra gotte till fåglarna så ta du fram Cocos fettet ;)

      Radera
  2. Oj, vilken fest för fåglar små! Rödhaken en riktig favoritfågel, så vacker och orädd, men här brukar den inte övervintra även om den kan finnas kvar långt in på hösten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.