Sammanfattning av trädgårdsåret 2014



Jag sitter här vid köksbordet och försöker tänka tillbaka på trädgårds året som har gått.  Vissa saker kommer jag ihåg men när jag tittar tillbaka i bloggen så har jag glömt bort mycket!


4:e Januari började jag att "Våra" i köksträdgården. Jorden var mjuk och medgörlig och doftade så där underbart jordigt. Hyacintlökar i mängder satte jag ned vid Ligusterhäcken.Den 13:e kom det lite snö.men den försvann rätt så fort.

 Februari månad var rätt så händelselös. Förutom alla frösådder som jag gullade med. Jag beställde hem mer fröer än vanligt...


I Mars kom projektet "vind-insyns-skyddet" vid köksträdgården igång. Vi hade hjälp av mycket trevliga människor och de hade med sig ett rör som jag sedan förvandlade till ett kryddland.



I April så rev vi staketet och detta återanvände vi  till vår nya rosgång. 


Våren var mycket torr så när det väl började regna i Maj så exploderarade trädgården.


Blåregnet blommade hos oss för första gången. Underbart!

Juni månad var varm. Många vattenkannor blev burna  så trädgården led inte och den belönade oss rikligt.


Vår trädgård har aldrig varit så lummig som den har varit i år. Alla växter har tagit plats och bundit ihop sig med varandra.Detta resulterade i att ogräs rensningen i år var minimal. Rensade jag så var det bara för rent nöjes skull :)

Juli månad blev det  många besök i olika handelsträdgårdar och på hemmaplan så blev det poolhäng.


Trädgården fortsatte och leverera. Gräsmattan fick vi vattna ett rätt så ofta för att den skulle hålla sig grön. 

I Augusti fick Rosgången sin belysning.


M var så duktig och hjälpte till och bygga upp stenkanterna.


Och det fortsätter att växa och växa :)


September månad så bara njöt jag av trädgården. När jag blev sysslolös så högg 


jag tag i en liten hörna vid växthuset. Där låg förrut ett litet kryddland men det har ju flyttats till tunnan/röret så jag täckte igen det med grus och gjorden en liten mysig hörna istället.


Oktober månad så slog en av våra drömmar in. Jag vet inte i hur många år som vi har suktat efter ett spabad men nu äntligen står det här och vi är så nöjda. Underbart skönt att bada ute när det är kallt och stjärnklart.

Vi  har pyxsslat, byggt runt badet nu så det ska bli riktigt mysigt och det känns som att vi är på rätt väg.


Klätter rosor planterades i mitten av November bakom muren som vi började bygga upp samtidigt.


Så här blev slut resultatet i början av December. En mur med ett parti av lister så att det inte ska kännas så kompakt.


Det känns riktigt omboat att sitta här nu. Vi funderar på att sätta upp en markis till våren.


Vårt sovrum hann också få en uppfräschning nu innan jul. Bräder på ena vägen och vitfärg på övriga. Sover gott där inne nu kan jag lova :)

Dagens inlägg blev liite långt men ett år är ju rätt så långt trots att det känns som att det har gått fort. Jag är glad för att jag har bloggen att titta tillbaka på så jag jag kan påminna mig själv om allt som har hänt.

Nu ska jag sätta mig ned och beställa ett gäng fröer till nästa år. Får se om jag åter igen drabbas av klick sjukan .

Tackför att ni har följt med mig på mitt 2014 års trädgårds äventyr. Jag hoppas att ni hänger med på 2015 också.

Ha det bäst!

Kommentarer