Trädgårdsbibel.

Har ni en speciell bok som ni ofta återvänder till för att finna svar på era frågor, finna inspiration och råd? Jag har en sådan.



Din trädgård, köpte jag i början av mitt trädgårdsliv. Fråga mig inte varför jag valde just den för det kommer jag inte ihåg. Det jag kommer ihåg att jag köpte den på någon bokrea och tyckte antagligen att den såg intressant ut . Ett bra val visade det sig.

Huvudredaktören är Karin Berglund och hon är känd för att var kunnig om det mesta som handlar om odling och trädgård. Till sin hjälp har hon haft Björn Berglund, Rune Bengtsson, Lars Krantz, Tony Lewenhaupt, Kenneth Lorentzon, Ingrid Olausson, Åke Trudesson och Marguerite Walfridsson.


I boken finns det många vackra bilder som har inspirerat och inspirerar mig att köpa både det ena och det andra. Bilden här ovan till exempel gjorde att jag bara var tvungen att ha ett Elefantgräs. Ännu så länge är inte mitt exemplar i närheten av den i boken men det hoppas jag att det blir. Ser ni den vackra gräsmattan?!


Man finner även svar på vilka ohyror som gästar ens växter och hur man blir av med dem.


Fåglar och fjärilar vill i alla fall jag ha i min trädgård. Här får du tips på hur du lockar dem till din oas.


Tipsen tar liksom aldrig slut i denna bok. Beskärning, ogräsbekämpning, gödsling .. ja, allt som man behöver veta hittar ni i denna bok!

Vilken bok är er "Trädgårdsbibel" ? Skriv och berätta!

Ha det bäst :)



Kommentarer

  1. Jaha den bibeln finns med i min bokhylla.Måste botaniserar lite mer i din blogg.Verkar himla intressant här.
    Nu går vi ja mot ljusare tider igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har hittat hit Renate. Hoppas att du hittar något intressant :)

      Radera
  2. Verkar vara en fin "Bibel" du har. Jag är mest intresserad av grönsaker och använder böcker av Åke Truedsson och Lena Israelsson.
    Ha ett gott slut! Kram

    SvaraRadera
  3. Lena Israelssons "Köksträdgården" är flitigt använd hos mig. Och så hennes bok om grönsaksodling. Den är jag störtförtjust i. Jag har ju den fantastiska förmånen att få nästan alla nya trädgårdsböcker skickade till mig på redaktionen eftersom jag skriver om trädgård och recenserar trädgårdsböcker. Känns jättelyxigt när jag får pricka i det jag vill ha i katalogen, men lite panikslaget när allting kommer nästan på en gång och det ska hinna läsas och recenseras.

    Ha en fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket underbart jobb att få stoppa ner näsan i alla dessa underbara trädgårdsböker. Blir allt lite avis, Linda ;)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.