Söta Alice



Vilka underbara grannar vi har! Igår kom de in med ett "smakprov"på deras äpplen. Sorten heter Alice och de smakade ljuvligt! 
"Bara att hämta mer om ni vill ha" sa grannarna.

Så idag gick jag in med min lilla korg men den var för liten. Med mig hem fick jag två lådor med äpplen! .Deras äppelträd har varit extra givmilda i år så de behövde lite hjälp med att äta upp dem. Så klart att vi ställer upp :)


Ut i förrådet och leta rätt på burkar som jag har samlat på mig i ett antal år till min mans stora förtret. (Usch, förrådet behöver verkligen städas. Det får bli en annan dag..) 
Åka till affären och handla socker, askorbinsyra och kanel. Hem och börja skala och skära äpplen i klyftor.

När äpplena började koka upp så spreds sig en härlig doft i vårat hus. Varför har jag inte gjort mos innan? Så enkelt och så gott.

Jag gjorde två omgångar med mos idag. Den sista smaksatte jag med kanel. Tänkte ha den i  bullarna som jag funderar på att baka nästa vecka. Tror nog att det kan bli gott.
En påse med äppelklyftor hamnade i frysen. Skönt att bara kunna ta upp när suget på äppelpaj blir för stark att motstå.
Många äpplen har jag kvar så ni kan säkert lista ut vad jag ska göra de närmaste dagarna efter jobbet, mer mos. Tur att det går att frysa in:)

Tack för att ni tittade in! :)









Kommentarer

  1. Gott och härligt höstpyssel å göra äpplemos. Min dotter har fixat här och visst är doften ljuvlig. Sen har vi en kul grej - en äppelsvarv. Den ger långa strimlor med läckert skal och goda äppelringar som jag fryser. Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera
  2. En äppelsvarv låter som om det skulle vara pricken över i:et, så att säga :)

    SvaraRadera
  3. Så härligt med givmilda grannar som haft tur med äppelskörden. Häromkring oss är det just ingen som fått många äpplen i år. Hoppas på bättre tur nästa säsong. Äpplen är ju så användbara. Blev sugen på din idé att baka bullar med äpplen i. Ha en fin helg!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  4. Hej, nu har jag kollat dina bilder från Hälsingland, väldigt bekanta för mig.
    En äppelsvarv kan jag varmt rekommendera, spar massor med tid.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.