Snart 12 år sedan...


..som flyttade in i vårat hus.November månad 2001 och jag hade tappat rösten. Perfekt när man ska dirigera runt människor som bar runt möbler och lådor och ville veta vart de skulle.
Vi trodde aldrig att vi skulle lyckas fylla upp vårt nya, stora hus med möbler. Kom ju bara från en fyr rums lägenhet. Så naivt tänkt av oss ;)

Mitt första trädgårdsminne här i från är att jag räfsade löv första advent (2001). Jag kände mig så lycklig. Det kändes som att jag äntligen hade kommit hem.

Hela första året var en upptäcksresa i trädgården. Vi gjorde en liten hörn rabatt . Det skulle nog föreställa en stenrabatt men när folk undrade vad vi hade begravt där så såg vi också. Det såg mer ut som en minneslund! Haha, så många misstag vi har begått men roligt har vi haft under resans gång :)

Vintern 2002 så satt jag framför datorn och la in alla växter som fanns i trädgården. Jag tog en rabatt i taget. La in en bild på blomman, skrev ner latinska namnet, blommningstid, beskrivning av växten, när/om den ska beskäras osv, osv. Som ni förstår blev det m å n g a  sidor!
Tanken var att jag  skulle skriva ut dem men det blev aldrig så.. Datorn kraschade och hela mitt vinterjobb försvann i cyber rymden !

Det tog många år innan jag ens kunde prata om det. Jag som hade lagt ner hela min själ i detta. 
Vad lärde jag mig då om detta? Jag har INTE köpt en extern hårddisk vilket borde vara det första jag skulle gjort. Nope, jag gick tillbaka till det gamla vanliga, hederliga... papper och penna. 
Köpte mig en anteckningsbok som är mer som en inspirationsbok. Ni har nog sett den i tidigare inlägg. I den skriver/ritar jag upp ideér som dyker upp. Bilder som inspirerar mig hamnar också där i.

Däremot så har jag inte gjort någon växtlogg där i. Jag funderar på om jag ska skaffa mig en annan anteckningsbok till det. Hittade ett tips på FB som jag funderar på att ta efter. Jag la den länken på Helt enkelt hemma hos migs FB-sida. Gå in där om ni är nyfikna. Kan även nämna att på den sidan läggs (förutom blogginläggen) diverse olika uppdateringar om sådant som sker hos mig och som jag tycker är intressant. Ibland kan det ta ett par dagar mellan blogginläggen men då finns det säkert något annat kul, nytt, intressant på Fb-sidan ."Gillar" ni sidan så riskerar ni inte att missa något.

Jag är lite nyfiken på hur ni för logg över er trädgård. Ni kanske inte ens gör det , eller har ni ett fiffigt system/bok ?Berätta gärna !

Min blogg är min trädgårds logg men jag ska skaffa mig en riktig fin anteckningsbok och göra min version av växtlogg. En version som inte kan krascha..

Blommar fortfarande i trädgården.
Någon som vet vad den heter?

Nu ska jag plocka fram trädgårdskläderna. Det är snart dags för vår årliga höstning på Öland hos min mans syster och hennes man. En riktigt trevlig tradition :)

Ha det bäst!




Kommentarer

  1. Åh, lyckliga dig som kan se fram emot ett besök på Öland igen. Jag längtar sååå dit. Nåväl, det kommer snart en sommar igen. Låter spännande med höstning. det måste du berätta mer om.
    Jag har börjat på en bok om vår trädgård. Har försökt att dokumentera dess utveckling och förändringar under 30 år. Ska sedan följa varje års odlingar har jag tänkt. Har nyss börjat men tror att det kommer att vara till nytta vid kommande års sådd. Ha det gott!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Som det anstår en fd programmerare så har jag skapat en databas med tabeller. På senare tid har jag också lagt in en trädgårdsdagbok med noteringar där. I trädgården har jag med mig ett spiralblock och sen skriver jag i databasen. Sökbart, enkelt och med riktiga back-up:er gjorda.

    Det fiffiga med databasen är när jag vill ta reda på tex alla växter som funkar i lundmiljö så kan jag enkelt söka ut dem... ..sen hjälper det mig att komma ihåg 'språket' som används i databasen. Det hade varit helt borta annars :-)

    Då hoppas jag ni fick en härlig dag på Öland. Här driver regnet på rutorna. /Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.