Fjäril vingar..



Det är rätt så fantastiskt att fjärilar hittar direkt till min nyinköpta Buddleja (Fjärilsbuske). De andra Buddlejorna blommar ännu inte så det har varit lite "fattigt" på fjärilar men de kom med en gång som vi kom hem med den! Hann inte ens sätta den i jorden förrän de satt på den :)

Jag brukar försöka tänka på insekterna när jag köper hem nya växter. Vi behöver vara rädda om dem. Det är ju de som gör halva jobbet i våra trädgårdar.

Det finns några växter som är lite mer fjärilsvänliga än andra. Ni kanske har dem i era trädgårdar ?

Fjärilsbuske
Rosenstav
Kärleksört
Skäggbuske
Syren
Hagtorn
Kaprifol
Hägg
Ginst
Rosor
m f l

 Det här vara bara ett axplock av växter. Det finns så många fler. Sen vill de gärna ha ett soligt hörn med nässlor så deras larver kan växa och så småningom förvandlas till nya vackra fjärilar.


De (SMHI) har lovat åska i kväll. Jag hoppas att de har rätt. Det har varit alldeles för varmt i min smak. Luften behöver rensas upp så man kan börja andas igen.

Tack för att ni tittade in :)

Kommentarer

  1. Dessa underbara fjärilar! Man har sagt att fjärilarna for illa av vintern som gick och det kan nog stämma. Jag har sett fjärilar men kanske inte så många som normalt. visst är det rart när de hälsar på i våra blommor! Påfågelsöga är ju så extra vacker.Kram yvonne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.