Gult är fult ?

Har aldrig gillat gula blommor. Jag vet inte varför men det är bara så . Det innebär inte att min trädgård är befriad från gula blommor. Förutom en och annan maskros så kan man hitta några andra gula  sorter. Jag kan inte deras namn men det kanske ni kan.




Den här lilla "uppkäftiga" blomman sådde jag för två år sedan och nu blommar den. Syns knappt eftersom den är nästan helt gömd i mitt gulrandiga gräs. Måste göra en liten räddningsaktion i helgen för den här. Vill ju inte att den blir kvävd när den äntligen har börjat blomma...


Det här är min första gula blomma förrutom alla maskrosor då . Fick den av min syster våren efter att vi flyttade in i huset.. Eftersom den var gul så hamnaden på vårt då "undantag", baksidan. Den står just nu lite inklämd mellan rosbåge och husvägg.. Tycker om kontrasten mellan den klargula blomman och de mörka, gröna bladen...

Vanilla Ice


Dessa skönheter har jag inget alls emot. Jag blir bara glad när jag ser deras färgglada blomhuvuden :) Har sått tre olika sorter i år men än så är det bara två som ha gett sig till känna.

Varför tar jag inte bort dem då om jag inte tycker om dem? Om sanningen ska fram så har de lyckats omvända mig  l i t e. Man vänjer sig liksom efter ett tag. Det är ungefär som när man vill lära sig tycka om en viss maträtt, man får smaka ofta och i små dosor. Antingen så ändrar man sig  eller så gör man det inte.
Mina gula blommor får stå kvar men några gula Tagettes kommer aldrig in genom min grind.
Där går gränsen !  Eller.. ?

Kommentarer

  1. Man ska aldrig säga aldrig! ;) Jag gillar inte heller gula blommor. Trodde jag i alla fall. Men det händer ju hela tiden saker med ens trädgårdsintresse, det är ju det som är så kul! Gula tagetes har jag heller aldrig tänkt släppa genom grinden. Hihi, återstår att se vem som blir först av oss! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Den första blomman påminner om Fackellilja men jag är inte helsäker. Ser bladen ut som dagliljans och är stjälken lång?? Jag har oxå svårt för starka gula växter men är heltokig i de ljusgula, som svavelgul, cirtrongul m.m. Tycker den färgen är himmelsk till bl.a ljusrosa nyanser.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  3. Jag kallar mig själv för "Vimseluvan" emellanåt och nu skyller jag på henne. Det ska stå Fackelblomster och inte lilja, som i tidigare kommentar...Sorry ;)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  4. Ja, Fackellija är det, tack för hjälpen, Therese ! Vi får se Hanna vem som viker sig först Ang de gula Tagetteserna :)

    SvaraRadera
  5. Ha ha precis så tänkte jag också för ett tag sedan att fy vad gula blommor är fula, Jag planterade en del krasse och valde gula blommor vilket resulterade i att hela krassen såg vissen ut pga av de gula blommorna så ja gula blommor kommer jag inte plantera igen...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.